vymačkávání spojky (pedálu) při startování
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Edit: převzato z volvoclubu.
pokud máš auto zabržděno jen se zařazeným kvaltem, což je obvykle 1° nebo zpátečka tak z principu nejlehčího daného převodu vyvíjíš permanentně tlak na pružiny v dvouhmotovém setrvačníku, které se časem vymačkají=unaví a vznikne vůle jenž způsobuje klepání na volnoběh. Pokud napřed zatáhneš ručku (auto si ve svahu tzv. sedne) a pak dáš kvalt jako pojistku tak je to něco jiného protože je sice v převodovce zařazená rychlost a sepnutá spojka, ale na motor nepřenášíš žádný moment - ten pobrala v první fází ruční brzda.
Bohužel výrobce nám dnes nabízí "blbuvzdorná vozidla" která popírají zdravý technický rozum. Např. posledních pár novějších aut s kterými jsem jel tak nejdou nastartovat bez vyšlápnuté spojky. Speciálně u turbodieselů, kde je obrovská axiální síla na klikovku od "tvrdé" spojky tak dochází při startu k vědomému ničení axiálních ložisek jenž v danou chvíli nejsou kvalitně mazané.[/quote]
pokud máš auto zabržděno jen se zařazeným kvaltem, což je obvykle 1° nebo zpátečka tak z principu nejlehčího daného převodu vyvíjíš permanentně tlak na pružiny v dvouhmotovém setrvačníku, které se časem vymačkají=unaví a vznikne vůle jenž způsobuje klepání na volnoběh. Pokud napřed zatáhneš ručku (auto si ve svahu tzv. sedne) a pak dáš kvalt jako pojistku tak je to něco jiného protože je sice v převodovce zařazená rychlost a sepnutá spojka, ale na motor nepřenášíš žádný moment - ten pobrala v první fází ruční brzda.
Bohužel výrobce nám dnes nabízí "blbuvzdorná vozidla" která popírají zdravý technický rozum. Např. posledních pár novějších aut s kterými jsem jel tak nejdou nastartovat bez vyšlápnuté spojky. Speciálně u turbodieselů, kde je obrovská axiální síla na klikovku od "tvrdé" spojky tak dochází při startu k vědomému ničení axiálních ložisek jenž v danou chvíli nejsou kvalitně mazané.[/quote]
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
- Reklama
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
prosím o smazání opakujícího příspěvku....díky
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
- Radovan
- Příspěvky: 174
- Registrován: 15 čer 2011, 21:08
- Bydliště: Cheb, Tachov (a práce Plzeň)
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
díky MOC - takhle přesně to dělám. I právě z tohoto důvodu. stále se učím - Astru mám od 12.6.2011Oťas píše:Při parkování z kopce u dvouhmotového setrvačníku používat ruční brzdu a zařazení rychlosti brát jen jako pojistku. Je třeba pouštět pedál spojky jako poslední, aby váhu auta držela ruční brzda.
U normální setrváků je to jedno.
k tomu: "Bohužel výrobce nám dnes nabízí "blbuvzdorná vozidla" která popírají zdravý technický rozum. Např. posledních pár novějších aut s kterými jsem jel tak nejdou nastartovat bez vyšlápnuté spojky. Speciálně u turbodieselů, kde je obrovská axiální síla na klikovku od "tvrdé" spojky tak dochází při startu k vědomému ničení axiálních ložisek jenž v danou chvíli nejsou kvalitně mazané".
Tak pak už FAKT NEVÍM co je menší zlo--> jestli mrvit axiální ložiska (obzvlášť když o tom vím), anebo dát zabrat alternátoru, když nevyšlápnu pedál.
Astra H Caravan, 1.9 CDTI (Z19DT), 88 kW, 8V, ESP, tempomat, vyhř. před. sedadla, 12V i v kufru, Flex organizer, r.v. 02/2008,"and much more"-enjoy.
FOTO GALERIE - můj "mazel"
FOTO GALERIE - můj "mazel"
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Radovan píše:Tak pak už FAKT NEVÍM co je menší zlo--> jestli mrvit axiální ložiska (obzvlášť když o tom vím), anebo dát zabrat alternátoru, když nevyšlápnu pedál.
Altíku zabrat nedáš, ale pravděpodobně myslíš startéru.... nooo to je otázka co je menší zlo....
Ale přiznám se, že si pomalu zvykám startovat bez spojky i když mi to moc nejde a někdy prostě automaticky tu spojku sešlápnu.
Myslím si, že i když jí nesešlápneš, tak ten startér točí pořád stejně a navíc diesely chytaj celkem rychle na první "cvrnk", takže se moc startér nenamáhá i když točí i s rychlostkou.
Je to moje první auto s dvouhmoťákem, takže se s ním taky sbližuju.... a dám na rady......
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
- Radovan
- Příspěvky: 174
- Registrován: 15 čer 2011, 21:08
- Bydliště: Cheb, Tachov (a práce Plzeň)
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Tak a mam průser, jsem to téma našel:
https://www.opel-astra-h.cz/forum/viewto ... f=19&t=822
tak má omluva.
https://www.opel-astra-h.cz/forum/viewto ... f=19&t=822
tak má omluva.
Astra H Caravan, 1.9 CDTI (Z19DT), 88 kW, 8V, ESP, tempomat, vyhř. před. sedadla, 12V i v kufru, Flex organizer, r.v. 02/2008,"and much more"-enjoy.
FOTO GALERIE - můj "mazel"
FOTO GALERIE - můj "mazel"
- mazzi
- Příspěvky: 138
- Registrován: 13 kvě 2010, 23:02
- Bydliště: Bardejov, Prešov, Strážske (Slovensko)
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Dnes mi aj kolega medzi rečou povedal, že jeho Passat r.v. 2007 tiež nejde naštartovať bez zmáčknutej spojky.
Ja to zo zvyku tiež robím takto...už automatika pri štartovaní nohy na spojku a brzdu.
Ja to zo zvyku tiež robím takto...už automatika pri štartovaní nohy na spojku a brzdu.
Opel Astra GTC 1.8 2006 103 kW powered by LPG
OP-COM
OP-COM
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Hmm, moje auto má start/stop a pokud chci abych nastartoval, musím sešlápnout spojku...
Každopádně dvojhmoťák mně právě měnil Roman, protože odešel. To s tím odstavením auta raději pouze na ručku už jsem také slyšel a asi na tom něco bude...
Každopádně dvojhmoťák mně právě měnil Roman, protože odešel. To s tím odstavením auta raději pouze na ručku už jsem také slyšel a asi na tom něco bude...
Astra GTC 1,9 (110kW)
- Radovan
- Příspěvky: 174
- Registrován: 15 čer 2011, 21:08
- Bydliště: Cheb, Tachov (a práce Plzeň)
- Kontaktovat uživatele:
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Ještě jsem se díval mj. i do návodu, ale mohlo by to být jaksi víc česky....
Startování motoru:Použijte spojku a brzdu,
automatická převodovka 3 v poloze P nebo N, nepřidávejte plyn,
Zážehové motory: klíč do 3;
Vznětové motory: klíč do 2,
když kontrolka ! zhasne, otočte klíč do polohy 3; ihned po nastartování motoru uvolněte klíč
Startování motoru:
Systém Open&Start:
Elektronický klíč se musí nacházet v provozním dosahu interiéru. Použijte spojku nebo brzdu, automatická převodovka 3 v poloze P nebo N,
Zážehové motory:
stiskněte tlačítko;
Vznětové motory:
Krátce stiskněte tlačítko, když kontrolka zhasne stiskněte tlačítko opětovně a držte je stisknuté 1 sekundu; uvolněte tlačítko, jakmile je motor v chodu. Opětovným stisknutím tlačítka zopakujete postup startování nebo vypnete motor.
Pokud nebyl sešlápnut brzdový nebo spojkový pedál, stiskněte pouze krátce za účelem zapnutí zapalování.
Startování motoru:Použijte spojku a brzdu,
automatická převodovka 3 v poloze P nebo N, nepřidávejte plyn,
Zážehové motory: klíč do 3;
Vznětové motory: klíč do 2,
když kontrolka ! zhasne, otočte klíč do polohy 3; ihned po nastartování motoru uvolněte klíč
Startování motoru:
Systém Open&Start:
Elektronický klíč se musí nacházet v provozním dosahu interiéru. Použijte spojku nebo brzdu, automatická převodovka 3 v poloze P nebo N,
Zážehové motory:
stiskněte tlačítko;
Vznětové motory:
Krátce stiskněte tlačítko, když kontrolka zhasne stiskněte tlačítko opětovně a držte je stisknuté 1 sekundu; uvolněte tlačítko, jakmile je motor v chodu. Opětovným stisknutím tlačítka zopakujete postup startování nebo vypnete motor.
Pokud nebyl sešlápnut brzdový nebo spojkový pedál, stiskněte pouze krátce za účelem zapnutí zapalování.
Astra H Caravan, 1.9 CDTI (Z19DT), 88 kW, 8V, ESP, tempomat, vyhř. před. sedadla, 12V i v kufru, Flex organizer, r.v. 02/2008,"and much more"-enjoy.
FOTO GALERIE - můj "mazel"
FOTO GALERIE - můj "mazel"
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
Na rovince nechávám rychlost, z kopce ještě ručku tak, že to drží a ručce. Při startování zmáčknu spojku, vyřadím a startuju a spojku držím stále. Párkrát jsem to zkusil bez spojky, ale ten pocit, co kdybych tam měl rychlost a poskočil mi vadí, takže ji prostě šlapu. Nějaké opotřebování něčeho si myslím, že nemá smysl řešit. Jelikož ono vůbec používáním auta se to auto opotřebovává, to abych se na něj jenom chodil dívat
Re: vymačkávání spojky (pedálu) při startování
V odborných časopisech se doporučuje se vymáčklá spojka při startu, že se nezatěžuje navíc startér, který by musel překonat odpor pohybujícího hřídele ve stuhlém oleji v převodovce. Navíc také výhody popsané již výše (bezpečnost)
Astra H Z16XEP HB 10/2006 / Astra F X16SZ HB 5/1993