Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: 11 kvě 2009, 11:35
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Pro koncernovou diagnostiku VAG-COM existuje doplňkový prográmek KPower, který umí ze zaznamenaných dat (čas, otáčky motoru a rychlost vozidla) vypočítat výkon motoru a kroutící moment, resp. závislosti výkonu a kroutícího momentu na otáčkách. A jelikož KPower umí měřená data importovat a OP-COM zase exportovat ve formátu *.csv, lze ho použít i pro měření výkonových charakteristik vozů OPEL. V příloze moje první měření – nebylo provedeno v ideálních podmínkách a ještě zkoumám, proč je graf oproti VAGem měřeným datům tak zubatý… nicméně změřené hodnoty nejsou snad úlně mimo mísu
P.S. těm, kteří chodí i na G fórum se omlouvám, že to zdvojuji, ale né všichni G-éčkaři chodí na H a naopak. Jo, a trápil jsem svoje G, ale pro H tu bude stejné.
P.S. těm, kteří chodí i na G fórum se omlouvám, že to zdvojuji, ale né všichni G-éčkaři chodí na H a naopak. Jo, a trápil jsem svoje G, ale pro H tu bude stejné.
Naposledy upravil(a) PepaS dne 11 črc 2010, 18:14, celkem upraveno 1 x.
- Reklama
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: 11 kvě 2009, 11:35
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
A jak tedy na to?
1) nainstalovat program KPower (je tady: http://rapidshare.com/files/143333178/kpower.zip - link prosím nemažte, je to volné demo). Kdo chce mít KPower v češtině, stačí nainstalovaný Kpower.exe nahradit Kpower.exe ze staženého archivu
2) připojit diagnostický adaptér OP-COM, spustit diagnostiku ŘJ motoru, v bloku měřených dat před započetím zkušební jízdy spustit záznam, čímž se logují všechny motorové parametry do zvoleného souboru. Po ukončení zkušební jízdy zastavit záznam
3) zkušební jízda: zařadit třetí rychlostní stupeň, při zhruba 1500 ot/min plně sešlápnout plynový pedál a udržovat až do max. otáček. Při dosažení max. otáček současně pustit plynový pedál a vyšlápnout spojku a držet, dokud auto nezpomalí na cca. 70km/hod. Pozor! Zkušební jízdu musíte dělat na rovině – a to dost dlouhé. Čím rovnější, tím přesnější měření
4) nyní je nutné udělat malou úpravu logu. V CZ verzi OP-COMu je mezi řád tisíců a stovek vložena mezera, která KPoweru vadí, takže je nutné všechny mezery (pozor, je to ASCII kód 0xA0) odstranit. Lze to udělat např. v editoru UltraEdit funkcí Replace
5) když už máte oteřený log., můžete umazat data před a po zkušební sekvenci. Pokud měří řidič, není možné přesně záznam spustit a zastavit. KPower si v datech tu sekvenci umí najít, takže to odmazávání není asi nutné, ale já to raději dělal
6) v KPoweru se na kartě nastavení musí vyplnit odpovídající oddělovač parametrů a popisky. Pro CZ OP-COM se nastavuje čárka, sec, ot/min a km/h (viz. obrázek v příloze pro CZ OP-COM)
7) v KPoweru na kartě Vst. Data je nutné vyplnit celkovou hmotnost vozu, tlak a okolní teplotu. Hmotnost jsem si nechal změřit na mostové váze ve sběrných surovinách (měříta v te konfiguraci, ve které děláte zkušební jízdu). Tlak jsem nechal default 1013 mbar.
8 v KPoweru na kartě Měř. Hodnoty dejte importovat LOG-DATA
9) pokud jste udělali vše správně, uvidíte v tabulkách akcelerace a zpomalení (decelerace) odpovídající hodnoty vaší zkušební jízdy
10) a nyní si již můžete prohlédnout výsledek na kartě Graf
Zatím nevím, proč je můj graf tak nepěkně zubatý. Pravda, neměl jsem k dispozici dostatečně dlouhý a rovný úsek silnice, ale to snad… problém asi bude ve vzorkování. VAG-COM měří s přesnou periodou 0,8 s, zatímco OP-COM na Z16XE měří s periodou cca. 0,34 s, takže možná pomůže převzorkování na 0,8 s. Na ŘJ s CANem (např. Astra-H) může být vzorkovací frekvence jiná, zatím jsem netestoval.
1) nainstalovat program KPower (je tady: http://rapidshare.com/files/143333178/kpower.zip - link prosím nemažte, je to volné demo). Kdo chce mít KPower v češtině, stačí nainstalovaný Kpower.exe nahradit Kpower.exe ze staženého archivu
2) připojit diagnostický adaptér OP-COM, spustit diagnostiku ŘJ motoru, v bloku měřených dat před započetím zkušební jízdy spustit záznam, čímž se logují všechny motorové parametry do zvoleného souboru. Po ukončení zkušební jízdy zastavit záznam
3) zkušební jízda: zařadit třetí rychlostní stupeň, při zhruba 1500 ot/min plně sešlápnout plynový pedál a udržovat až do max. otáček. Při dosažení max. otáček současně pustit plynový pedál a vyšlápnout spojku a držet, dokud auto nezpomalí na cca. 70km/hod. Pozor! Zkušební jízdu musíte dělat na rovině – a to dost dlouhé. Čím rovnější, tím přesnější měření
4) nyní je nutné udělat malou úpravu logu. V CZ verzi OP-COMu je mezi řád tisíců a stovek vložena mezera, která KPoweru vadí, takže je nutné všechny mezery (pozor, je to ASCII kód 0xA0) odstranit. Lze to udělat např. v editoru UltraEdit funkcí Replace
5) když už máte oteřený log., můžete umazat data před a po zkušební sekvenci. Pokud měří řidič, není možné přesně záznam spustit a zastavit. KPower si v datech tu sekvenci umí najít, takže to odmazávání není asi nutné, ale já to raději dělal
6) v KPoweru se na kartě nastavení musí vyplnit odpovídající oddělovač parametrů a popisky. Pro CZ OP-COM se nastavuje čárka, sec, ot/min a km/h (viz. obrázek v příloze pro CZ OP-COM)
7) v KPoweru na kartě Vst. Data je nutné vyplnit celkovou hmotnost vozu, tlak a okolní teplotu. Hmotnost jsem si nechal změřit na mostové váze ve sběrných surovinách (měříta v te konfiguraci, ve které děláte zkušební jízdu). Tlak jsem nechal default 1013 mbar.
8 v KPoweru na kartě Měř. Hodnoty dejte importovat LOG-DATA
9) pokud jste udělali vše správně, uvidíte v tabulkách akcelerace a zpomalení (decelerace) odpovídající hodnoty vaší zkušební jízdy
10) a nyní si již můžete prohlédnout výsledek na kartě Graf
Zatím nevím, proč je můj graf tak nepěkně zubatý. Pravda, neměl jsem k dispozici dostatečně dlouhý a rovný úsek silnice, ale to snad… problém asi bude ve vzorkování. VAG-COM měří s přesnou periodou 0,8 s, zatímco OP-COM na Z16XE měří s periodou cca. 0,34 s, takže možná pomůže převzorkování na 0,8 s. Na ŘJ s CANem (např. Astra-H) může být vzorkovací frekvence jiná, zatím jsem netestoval.
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: 11 kvě 2009, 11:35
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
tak jsem zkusil naměřená data převzorkovat, zatím ručně a tupě – nechal jsem každý třetí vzorek a grafy už vypadají lépe. Tu hodnotu atmosférického tlaku to chce také zadat nějak slušně; budu si muset z práce půjčit aerometrickou ústřednu
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Good job, ale co delat kdyz u bodu 3 mohu zaradit pouze D
SLEDUJ MŮJ OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Miloshi, tak to testnem na mojem....
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Klido neni problem, zjistit ze mas o 10koni min a pujdes si koupit zase beno
SLEDUJ MŮJ OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Mně ti moji poníci stačej... zatím.
A jde to měření i s turbem, nebo je to jen pro atmosféry?
A jde to měření i s turbem, nebo je to jen pro atmosféry?
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
Další důkaz, že je automat úplně nemožnej . A s tou hrstkou zoufalců co si ho koupí se prostě nepočítá
-
- Příspěvky: 911
- Registrován: 11 kvě 2009, 11:35
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
ano, není problém.Oťas píše:...a jde to měření i s turbem, nebo je to jen pro atmosféry?
- Oťas
- Příspěvky: 1507
- Registrován: 19 dub 2010, 20:56
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měření výkonových charakteristik motoru s OP-COMem
PepaSi díky, tak to můžem miloshi testnout.
Dimi, napsal jsi to moc hezky, taky mě něco podobnýho napadlo....
Dimi, napsal jsi to moc hezky, taky mě něco podobnýho napadlo....
Naposledy upravil(a) Oťas dne 27 zář 2010, 21:08, celkem upraveno 1 x.
Astra H 1.9CDTI Enjoy 88kW / 280Nm kombi, nyní 104,3kW / 321Nm, Bi-xenon, bez DPF, EGR-OFF - teda přiškrcen...
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF
OP-COM k dispozici
Astra G 1.6 16V hatchback,xenon,EGR-OFF