teplota chladiacej kvapaliny
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Při volnoběhu až po střední výkon cca 105°C, střední až plné zatížení motoru pak signál ze ŘJ motoru zapne vyhřívací tělísko v termostatu a ten se pak otevře již při 90°C. Ventilátor ale stále spíná až při cca 110°C.
Astra H Z16XEP HB 10/2006 / Astra F X16SZ HB 5/1993
- Reklama
Re: teplota chladiacej kvapaliny
takže keď mi to ukazuje tak ako popisujem v prvom príspevku, tak termostat je vadný? Pritom kúri dobre.Stan. píše:Při volnoběhu až po střední výkon cca 105°C, střední až plné zatížení motoru pak signál ze ŘJ motoru zapne vyhřívací tělísko v termostatu a ten se pak otevře již při 90°C. Ventilátor ale stále spíná až při cca 110°C.
- petriot
- Příspěvky: 162
- Registrován: 02 úno 2013, 10:20
- Bydliště: Moravskoslezský
- Kontaktovat uživatele:
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Tohle ti možná trošku pomůže (citace):
Příspěvek o chlazení motoru jsem uvítal, protože chladící systém je neprávem opomíjenou a přitom celkem důležitou věcí, která rozhoduje o tom, zda dojedeme po vlastních nebo odtahovkou.
U aut jako Favorit, první Felicie apod. bylo teplotní čidlo umístěné v nejvyšším místě chladící soustavy (víko termostatu na hlavě válců). Byl to PTC nebo NTC člen a byl napojen drátem přímo na budík v palubní desce. Ten ukazoval reálnou teplotu, tedy kolik naměřil, plus mínus. Bylo to celkem přesné. Průběh údaje byl takový, že nejdřív ukazoval skoro nic (zahříval se jen přestupem tepla), pak vyletěl prudce nahoru (zahřála se hlava válců) a pak zase prudce klesnul (otevřel termostat). Řidiče to mátlo, kontaktovali servisy s dotazy a automobilky našly opatření.
Zhruba od roku 2000 je čidlo teploty chladící kapaliny napojeno do řídící jednotky motoru na její analogový vstup. Ta si podle něho spočítá teplotu motoru a generuje údaj pro "teploměr" na palubní desce. Údaj z čidla přitom upravuje a integruje tak, aby uživatele "neplašil", ukazuje tedy v podstatě jen 20-50-90°C. Musí nastat skutečně hrubá chyba, aby přelezl mimo limity, a tento stav je srovnatelný s rozsvícením kontrolky. Zánik teploměru byl tedy v logice věci, protože ten budík neukazoval, jak je motor ohřátý, ale co mu řídící jednotka řekla, aby ukazoval.
Stojí za připomenutí, že většina řidičů a opravců vnímá čidlo teploty jako informativní elektroniku, ale tou u moderních aut není. Řídící jednotka motoru podle čidla teploty chladící kapaliny nastavuje mnoho parametrů - sytost směsi u studeného motoru (obdoba sytiče), volnoběžné otáčky, plnící tlak turba aby vočipovaný TDIčko neztratilo za mrazu hlavu, předstih studeného motoru (usnadnění startu) a při extra studeném počasí umějí některé systémy zajiskřit sekvenčně. Závada termostatu nebo čidla teploty chladící kapaliny může mít zajímavé následky, na které může amatér reagovat zbytečnou výměnou lambda sondy, a dlouhodobé provozování motoru s vadným čidlem jej může poškodit.
Do budoucna si asi budeme muset zvyknout na teploměr za příplatek (Fabia, Roomster) nebo na teploměr absentující (Opel Corsa, Astra, Seat Ibiza), protože vzhledem jeho informační hodnota (odstraněná výše popsaným softwarovým filtrováním) neospravedlňuje náklady na další budík. Dá se tedy říci, že se stal obětí dvou přístupů. První se jmenuje "automobil pro pitomce" a druhý "cost cutting". Přitom jeho přínos, pokud by ukazoval skutečnou teplotu, není opomenutelný. Ve favoritu mám teploměr jak vody, tak oleje, a myslím, že se jedná o nezbytnost pro trochu solidní zacházení s motorem. Asi tedy nezbyde, nežli se podle toho zařídit:
Příspěvek o chlazení motoru jsem uvítal, protože chladící systém je neprávem opomíjenou a přitom celkem důležitou věcí, která rozhoduje o tom, zda dojedeme po vlastních nebo odtahovkou.
U aut jako Favorit, první Felicie apod. bylo teplotní čidlo umístěné v nejvyšším místě chladící soustavy (víko termostatu na hlavě válců). Byl to PTC nebo NTC člen a byl napojen drátem přímo na budík v palubní desce. Ten ukazoval reálnou teplotu, tedy kolik naměřil, plus mínus. Bylo to celkem přesné. Průběh údaje byl takový, že nejdřív ukazoval skoro nic (zahříval se jen přestupem tepla), pak vyletěl prudce nahoru (zahřála se hlava válců) a pak zase prudce klesnul (otevřel termostat). Řidiče to mátlo, kontaktovali servisy s dotazy a automobilky našly opatření.
Zhruba od roku 2000 je čidlo teploty chladící kapaliny napojeno do řídící jednotky motoru na její analogový vstup. Ta si podle něho spočítá teplotu motoru a generuje údaj pro "teploměr" na palubní desce. Údaj z čidla přitom upravuje a integruje tak, aby uživatele "neplašil", ukazuje tedy v podstatě jen 20-50-90°C. Musí nastat skutečně hrubá chyba, aby přelezl mimo limity, a tento stav je srovnatelný s rozsvícením kontrolky. Zánik teploměru byl tedy v logice věci, protože ten budík neukazoval, jak je motor ohřátý, ale co mu řídící jednotka řekla, aby ukazoval.
Stojí za připomenutí, že většina řidičů a opravců vnímá čidlo teploty jako informativní elektroniku, ale tou u moderních aut není. Řídící jednotka motoru podle čidla teploty chladící kapaliny nastavuje mnoho parametrů - sytost směsi u studeného motoru (obdoba sytiče), volnoběžné otáčky, plnící tlak turba aby vočipovaný TDIčko neztratilo za mrazu hlavu, předstih studeného motoru (usnadnění startu) a při extra studeném počasí umějí některé systémy zajiskřit sekvenčně. Závada termostatu nebo čidla teploty chladící kapaliny může mít zajímavé následky, na které může amatér reagovat zbytečnou výměnou lambda sondy, a dlouhodobé provozování motoru s vadným čidlem jej může poškodit.
Do budoucna si asi budeme muset zvyknout na teploměr za příplatek (Fabia, Roomster) nebo na teploměr absentující (Opel Corsa, Astra, Seat Ibiza), protože vzhledem jeho informační hodnota (odstraněná výše popsaným softwarovým filtrováním) neospravedlňuje náklady na další budík. Dá se tedy říci, že se stal obětí dvou přístupů. První se jmenuje "automobil pro pitomce" a druhý "cost cutting". Přitom jeho přínos, pokud by ukazoval skutečnou teplotu, není opomenutelný. Ve favoritu mám teploměr jak vody, tak oleje, a myslím, že se jedná o nezbytnost pro trochu solidní zacházení s motorem. Asi tedy nezbyde, nežli se podle toho zařídit:
Astra Caravan 2010, 111 edition, Z16XER
https://www.opel-astra-h.cz/forum/viewtopic.php?f=41&t=5436
OP-COM china clone (8/2010) k dispozici
https://www.opel-astra-h.cz/forum/viewtopic.php?f=41&t=5436
OP-COM china clone (8/2010) k dispozici
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Trochu to tu oživím.
Máte někdo vypozorováno, jakou teplotu máte na Z18XE? Budík (MKJ) na Astře sic nemám, ale občas to hlídám přes OBD. Mám provozní +/- 83-85° Není to málo? Trochu se mi zdá teď v chladném počasí, že se ohřívá topení dýl. Jestli se mám hrabat do termostatu, nebo je to u tohodle motoru normální. U X18XE1 jsem ho měnil i s domkem a pak to byla sauna, ale třeba je to jen pocit Jinak po pár km topí dobře.
Máte někdo vypozorováno, jakou teplotu máte na Z18XE? Budík (MKJ) na Astře sic nemám, ale občas to hlídám přes OBD. Mám provozní +/- 83-85° Není to málo? Trochu se mi zdá teď v chladném počasí, že se ohřívá topení dýl. Jestli se mám hrabat do termostatu, nebo je to u tohodle motoru normální. U X18XE1 jsem ho měnil i s domkem a pak to byla sauna, ale třeba je to jen pocit Jinak po pár km topí dobře.
Astra H Caravan sport Z18XE IDS+
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Otevírací teplota tvého termostatu je 92 °C. Rozhodně udělej výměnu. 83 je málo i na naftu. Na 1.8 XER jsem měl po výměně bez problému 103 °C
Astra H 1.7 74 kw r.v. 2007
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Taky si myslim, že to chce výměnu. Dnes jsem ráno jel, bylo 0° rovina a kopec 84-87°, to bylo max. Z kopce 1 km bez plynu spadl na 77° a průměr je tak 82-83° Což je o deset míň, než by mělo být. Již objednávám. Je tam někde výpušták na kapalinu? Nebo musim servat to tlustý střevo a snažit se pochytat co půjde?
Astra H Caravan sport Z18XE IDS+
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Na chladici je vypouštěcí kohoutek. Radši dej novou kapalinu pokud jsi Teda neměnil před pár lety.
Astra H 1.7 74 kw r.v. 2007
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Ta je nová letos na jaře, když dělali rozvody. To je vidět i v nádobce, že krásně čirá a čistá. Objednal jsem u Vojty termostat a ještě 1L kapaliny, který se ředí 1:1. Víc se mi snad vycmrndat nepovede
Astra H Caravan sport Z18XE IDS+
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Hlášení místního rozhlasu.Právě jsem se vrátil z garáže. Termostat vyměněn, provozní teplota 93-96, topení sahara, velká spokojenost. Zima může začít
Astra H Caravan sport Z18XE IDS+
Re: teplota chladiacej kvapaliny
Zdravím páni,
Dnes som si všimol, že za 35km cestu mi teplota kvapaliny nevystúpila nad 50°C.
Mám Z16XER. Mám aj niečo riešiť (diagnostika, servis) alebo si mám kúpiť rovno termostat a vymeniť si to sám?
(Predpokladám, že popis bude v knižke Astra H "Jak na to")
Diky
Dnes som si všimol, že za 35km cestu mi teplota kvapaliny nevystúpila nad 50°C.
Mám Z16XER. Mám aj niečo riešiť (diagnostika, servis) alebo si mám kúpiť rovno termostat a vymeniť si to sám?
(Predpokladám, že popis bude v knižke Astra H "Jak na to")
Diky
Opel Astra H, r.v. 2008, 1.6 85kw (Z16XER)