Zvýšení obsaditelnosti vozidla Opel Astra H caravan

A přestavba z N1 nákladní na M1 osobní aneb jak astra k pěti místům přišla.

Zvýšení obsaditelnosti vozidel

Původně jsem chtěl pojmout můj článek jako přesný popis, jak při přestavbě postupovat, abych poradil a bylo to k něčemu platné obecně, ale můj optimismus a nadšení mne postupně opouštěly a nakonec jsem se stal naprosto rezignovaným, co se univerzálnosti návodu týká. Takže budu popisovat konkrétní vůz a berte prosím na vědomí, že jsou velké rozdíly v přístupu úřadů, zastoupení, dealerů i stanic technické kontroly, protože co kus, to trochu jiný postup/přístup a není tady řeč jenom napříč značkami, ale všemi výše jmenovanými. Předpisy by měly být všude stejné, ale není tomu tak, každý si je vykládá jinak…dost keců a jdeme na to.

Ozve známý, příbuzný, kamarád, že firma se zbavuje jeho služebáku a ten je k mání, běžná cena mínus 30% za to, že je to nákladní čtyřmístný vůz s přepážkou a mínus dalších 25% marže autobazaru, když to koupíte za hotové a okamžitě. Takže vlezete na internet a pátráte, až se z klávesnice kouří, jak to s těmi přestavbami je. A najdete, že je to nemožné (pravda, v nezávazných článcích, nejrychleji asi najdete ten na idnes.cz a blesk.cz), ale pár odvazníkům že se to povedlo. Spočítáte děti, manželky a ostatní havěť, kterou potřebujete do toho verglu nacpat, a zjistíte, že by to byla občas pakárna, ale za ty prachy to nejde nekoupit a tchyně že prostě někdy pojede vláčkem. A tak dotyčného chudáka kamaráda (který ještě neví, co ho čeká) ještě přesvědčíte, aby přibližovadlo přestavěla jeho firma před prodejem, alespoň z nákladního na osobní.

Obsaditelnost vozidla kategorie m1

Pokud hodláte/nevadí vám auto provozovat jako 4-místné, nemá žádná přestavba valný smysl a je lepší se na ni vykašlat, jediný rozdíl v praxi je, že v případě nezaplacení povinného ručení budete za N1 náklaďák platit větší penále než na M1 osobák, a 5-ti místné se pak bude lépe prodávat, alespoň mne nic jiného dalšího nenapadá.

Když vám pak kamarád zavolá, že si máte pro auto přijet, přivezte mu flašku a neptejte se, jak přestavba probíhala, protože:

-on kontaktoval importéra značky, ten měl spoustu dotazů, nakonec s přestavbou souhlasil

2400,-

-pak volal do firmy, co mříž namontovala, že by ji potřeboval odstranit. Oni souhlasili, přijel s autem a běda, kdyby mříž už byla odmontovaná, to by bylo řečí…. Bonus: třeba vám nechají homologované fólie na zadních oknech zavazadelníku, když slušně požádáte

3300,-

– musel jet k autorizovanému dealerovi, kde zkontrolovali, že mříž opravdu, ale opravdu ve voze není a nejsou poškozené nosné a bezpečnostní prvky

800,-

– následovala přestavbová TK + běžná TK, tam je výhoda, že se prodlouží její platnost, ale bacha, rozejdete se s emisemi, pokud ji děláte, tak ideálně návazně po dvou letech

2300,-

-a žádost na obecní úřad o povolení změny kategorie vozidla.

1000,-

Suma sumárum 9800,- CZK plus neskutečný lítání a opruz, ale protože je slušný a má vás rád, tak to ještě vezme firma na sebe bez navýšení ceny. Moc mu poděkujete a za chvíli na vás půjdou mrákoty, až zjistíte, čím vším si musel projít, na svou vlastní kůži. Pak oceníte, že s vámi nevyrazil dveře, protože to, co si absolvoval, pochopíte až tom, co si sami oběháte fázi II – zvýšení obsaditelnosti ze 4 na 5 míst.

Takže jste se stali hrdým majitelem osobního vozu a chcete změnit jedno číslíčko v TP… a dobře vám tak, já vás varoval :).

Tahle „nemoc“ se týká hodně aster caravan na trhu, když si projedete inzeráty, všude se uvádí 5 míst, ale na fotkách jsou vzadu často vidět jen dva úchyty pásů, to znamená, že vůz byl nákladní (a to vždy) a uměle u něj byl snížen počet míst (týká se hlavně těžších naftových verzí, benzínových snad ne, nebo minimálně) a že v OTP jsou ve skutečnosti místa jen čtyři.

Podmínky pro zvyšování obsaditelnosti vozidla

Prvním a naprosto klíčovým dokladem, který potřebujete, je souhlas importéra. Ten můžete na oplíka získat od společnost SCC, další si dohledejte na netu. Oslovíte je a v lepším případě vám přestavbu povolí, s tím, že pokud budete mít o certifikát zájem, mohou vám ho za 2300,- zaslat. Nadšeně souhlasíte a ještě nadšeněji zaplatíte dobírku za 1300,- CZK.

S certifikátem o povolené přestavbě se poprvé vydáte na místní úřad, co všechno budete potřebovat, abyste si to oběhali všechno najednou a šlo to rychle. Poprvé proto, že vás úředník ještě několikrát vyhodí 🙂

A dozvíte se, že ještě potřebujete přestavbovou technickou kontrolu a souhlas autorizovaného dealera, že je vše v originál provedení a to je všechno. Hurá, to přece seženu hned, no problem, o čem to na netu mluvkové kecali.

Objednáte náhradní díly (třeba od našeho notoricky známého dodavatele, který vám ještě později zachrání zadek), namontujete, zajedete do opla, kde potvrdí, že je všechno tak, jak má a potom na STK, kde vám napíší přestavbovou kontrolu a hurá na úřad.

A přijde sprcha. Ledová. Protože u opla v protokolu napsali mimo jiné taky kontrolu odstranění přepážky, to tam prý nemá co dělat, to samé na přestavbové TK a ještě tam zapomněli dopsat, jak vlastně přestavba probíhala. A navíc jste mantlák, co nemá dodací list na náhradní díly, ten je přece také potřeba, to jste měl vědět, žeáno.

Takže zase tradá do opla, jestli můžou tu jednu věc z protokolu odstranit a vytisknout znovu, naštěstí jsou ochotní a předělají to, pak si necháte na protokolu od TK dopsat kouzelnou větu „přestavba byla provedena montáží originálního pásu, originálního oka pásu a originální hlavové opěrky“ a požádáte Bundelese, jestli by vám nemohl parafovat dodací list, naštěstí je ochotný a dodák vám potvrdí.

A vy svištíte na úřad, já vám ukážu vy holomci, mne se jen tak nezbavíte… Co myslíte? Zase vás vyrazí. Přestavbový protokol je na trochu jiném formuláři (to byl i předtím a předtím to nevadilo) a chybí vám protokol „Prohlídka před schválením vozidla, úplná“. Cestou zpět si párkrát kopnete do výtahu.

Zase na STK, tam už vás zdraví jako dobré známé a kýžený protokol vám vydají. A teď už úřad vaši žádost konečně přijme s tím, že mají na vyřízení měsíc, ale většinou to trvá do deseti dnů a snad, snad vaší žádosti vyhoví, ale jisté to není.

Ve finále vás úřad po povolení a zapsání zase pošle na STK, tam na vás koukají jako vyorané myši s čím a proč, protože všechno máte v pořádku a nakonec opraví známky o TK a emisích, které na úřadě zbytečně a nepochopitelně zkrátili na jeden měsíc.

Přehled:

souhlas importéra – 1300,-

náhradní díly – 700,-

opel kontrola originality dílů a provedení – 800,-

přestavbová TK – 500,-

prohlídka před schválením vozidla – 700,-

zápis na úřadě – 1000,-

vylepení náhradních kontrolních známek – 120,-

Celkem rozumných 5120,-, za cenu použití jetých dílů a samomontáže. S astrou jsem prý prošel díky tomu, že jeden šroub drží úchyt oka i lavici, takže proces není nevratný jako u vozů, kde se řezalo flexou (snad focusy??) a importér přestavby povoluje, to je problém třeba u koncernu a speciálně škodovky, kde se u fabií nechytnete (info od úředníků).

Nezapomeňte o změně počtu míst informovat vaši pojišťovnu.

Všechny dokumenty mám naskenované a mohu je poskytnout (po částečné anonymizaci), kdyby někoho napadlo si nějaký dokument vyrobit, ať počítá s průšvihem, protože úřad jak s STK, tak SCC komunikoval a měl k nim doplňující dotazy. Navíc se vše pečlivě archivuje.

Vše jsem udělal naprosto legálně, bez známostí a všimného, někdy jsem se musel trochu držet na uzdě, když každý tvrdil že chybu udělal ten druhý, ale kdo někdy vyběhával stavební povolení, mohl by být patřičně zocelený.

Je na zvážení každého, jestli se do přestavby pustíte, protože výsledek není jistý a stojí to nemalé peníze a úsilí, plus spoustu času. Pokud člověk dodá úřadu požadované podklady, myslím, že úřad vyhovět musí, ale hádejte se…. Navíc, pokud se nakonec nepodaří proces dokončit, budete muset vůz uvést do původního stavu a nechat znovu zkontrolovat L. Škoda, že mi úřad na začátku nedefinoval přesně, co je nutné dodat, všechno by bylo rychlejší. Pokud jste střelci, můžete zkusit udělat jak přestavbu N1- M1, tak zvýšení obsaditelnosti najednou, prohlídky se v podstatě dublují a dá se hodně ušetřit jak času, tak peněz, pak to zase ale může být velké sousto pro úředního šimla, který jen tak něco nepřežvýká. Taky pozor na různé ceny na různých STK.

A pokud jste všechno dokončili, gratuluji, užívejte 🙂

Honza

PS: děkuji společnosti SCC, Opel Autovars a Bundelesovi, bez jejich vstřícného přístupu bych se nikam nedostal.