Dnešní téma bude asi nejčtenější z celého deníku– jak ušetřit PHM, aneb jediná dostupná cesta s LPG.
Opel Zafira OPC LPG
Po asi půl roce jezdění jsem nebyl spokojený s cenou za benzín – tedy spiš s náklady na cestování.
Průměrná spotřeba cca 8-9l/100km benzínu při mé plížící jízdě mne hodně zklamala.
Tankoval jsem vždy 98 nebo 100 oktanů a to ne kvůli výkonu, ale kvůli tomu, že vše nad 98 oktanů neobsahuje biopříměsy.
Nevěřím pochybným zbytkům „bio“ olejových frakcí, recyklovanému oleji po fritování :o) a dalším „sajrajtům“, které naše legislativa nazýva „ekologické příměsy nebo-li biopříměsy“ do PHM.
Nechal jsem si v PET láhvi odstát 1,5 litru Naturalu 95 a po 14 dnech jsem jen zíral, jak se krásně benzín separuje od vody, olejových frakcí a něčeho neidentifikovatelného. A to jsem tankoval u značkových čerpacích stanic, působících po celé ČR, ale tím se zabývat dále nebudu.
Zavrhl jsem methanol 85 kvůli nízkému oktanovému číslu a nejisté spotřební dani, dále pak nesmyslné vyvíječe vodíku, no a víc možnosti vlastně ani není, jen – CNG a LPG. Zvažoval jsem vedle domu zakoupit vysokotlaké čerpadlo na CNG z plynového nízkotlakého řádu, ale investice a náročnost systému by předčila úsporu za benzín.
Takže definitivni rozhodnutí bylo LPG. Znal jsem systém z minulé 100 koňové Zafiry A 1,6l. Tak jsem stál před výzvou – jak nakrmit 240 koní v mém OPC ?
Volba jednoznačně padla na systém se sekvenčním vstřikováním LPG s toroidní nádrží a co největším komfortem obsluhy, designu a spolehlivosti. Volba padla podle výborných referencí na systém Lovato Easy Fast. Zájemci o popis systému odkážu na : http://autanaplyn.cz/lovato-easy-fast/
Nebudu zde dělat reklamu nějakému systému, přibližně jsou na tom Italští výrobci stejně, záleží na Vašem okolí co je k dispozici a dnes bych se nebál i jinou značku vyzkoušet. Nebudu zde ani popisovat technologii sekvenčního vstřikování, to je všeobecně známe a každá firma zabývající se LPG montáži to na svém webu popisuje.
Jenže ouha. Na trhu neexistuje reduktor (redukuje kapalné skupenství LPG s vyšším tlakem na nižší tlak do plynného skupenství, díky této expanzi vzniká chlad, který je odebírán vodou z okruhu motoru – neboli vyhřívání reduktoru – adiobatický jev), který umí nakrmit 177 KW motor v OPC, respektive jsou reduktory 180 KW až 250 KW, který v pohodě krmí cca 5.000cm3 motor v Hamru – bez turba, bohužel.
Na turbo motor v OPC je to málo. Pro jízdu nad 200 km/h nastává problém, který při akceleraci avízuje palubní počítač s čísly 39,99l/100km – okamžitá spotřeba !!!!!!
Celý problém je v tom, kde při akceleraci vzít hodně plynného LPG za reduktorem, který mění skupenství LPG z kapalného na plynné. 180KW reduktor i když je doporučen pro 177KW motor toho není schopen dosáhnout. Řešením bylo použít dva 180KW reduktory zapojené paralelně s mírně posunutými výstupními tlaky tak, aby při menším odběru LPG pracoval jeden a při poklesu tlaku se připojí druhý a kompenzoval diferenci. Seřídit to byl úkol hodný pro NASA :o) K tomu všemu se připojil neobvyklý malý hliníkový váleček, který je vyhříván vodou z okruhu motoru a vyhřívá navíc plynnou fázi plynu před vstřikovači. Tato vychytávka umí uvolnit dalších cca 50KW energie z plynné fáze LPG. Takže máme k dispozici 180+180+50=410KW !!! – teoretický výkon – energie, která je v plynné fázi LPG, což pro akceleraci 177KW motoru tak tak stačí. Motor necítí potřebu po dalším plynu a tlak před rychlými vstřiky LPG drží.
Takže zbořím zde ještě pár mýtů s motorem Z20LEH
1. Říká se, že při přestavbě na LPG stoupne spotřeba PHM o 1-2 litry – nesmysl, spotřeba stoupne o 3-4 litry na LPG.
2. Říka se, že auto na plyn má menší výkon. Nesmysl – auto na plyn má větší výkon a to z důvodu, že LPG má ekvivalent cca 101 oktanů, ale jen za předpokladu, že motor dostane plynu to co má. Což 95% aut nedostane – protože to reduktory nedovolí a také kvůli nižší spotřebě LPG. Takže výkon dosáhnete vyšší spotřebou a naopak jako daň za úsporu se auto chová tupě, neakceleruje jako na benzín a chová se při jízdě na LPG jako stejné auto s nižší motorizací. Řídící jednotka motoru toto detekuje jako chudou směs, což už je první příznak, že je něco špatně. Všichni ladí časování vstřiku v závislosti na optimální lambdě, ale benzínová jednotka neumí změnit vlastnosti paliva – mapu na LPG a tak motor stále „mapuje“ benzín a k tomu se korigují jen vstřiky na LPG, aby to bylo optimální. Emise jsou super, spotřeba optimální, ale výkon pokulhává, auto je tupé – tady je prostor pro tvorbu dizertační nebo ještě lépe doktorské práce z fyziky a elektrotechniky :o))
3. Říká se,že auto není bezpečné, smrdí, není spolehlivé, sníží se životnost motoru…..blablabla….k bezpečnosti bylo napsáno mnoho…., k smradu také :o)) stačí mít všechna těsnění a revize v pořádku :o) Po 180.000km kdy jsem měl demontovanou hlavu byly ventily a sedla ventilů jako nové, bez opálení a poškození. Každý ať si udělá názor sám… Je pravda, že motor Z20LEH je z lepších materiálů, než starší bratříčci …LEL, ..LER proto lepší životnost dílů a větší výkon
Bylo nutné zachovat OPC look :o)) tedy dva výfuky a proto býl vyroben baypas z nerezu kolem toroidní nádrže na LPG, umístěné zespodu vozu.
Takže shrnutí a vylepšení proti sériovým montážím LPG
Klasické plnící hrdlo LPG s 8mm Cu potrubím instalované na nárazníku – Netradiční toroidní nádrž s plným středem ! Vleze do středové části dalších cca 7 l LPG. – Multiventil upraven na větší plnění než povolených 80% vodního objemu. Nyní lze nádrž naplnit na cca 88% na celkovou kapacitu 47 litrů LPG. Multiventil má elektroovládání, včetně halovy sondy pro měření hladiny LPG v nádrži – Cu potrubí kapalné fáze plynu z nádrže do reduktoru má také 8mm (tradičně se používá jen 6mm) – Použity dva 180KW reduktory s dvěma filtry a dvěma elektro ventily – 50KW vyhřívání plynné fáze vodou – běžně se vůbec nepoužívá – Použity vstřikovací ventily s hliníkovými sedly, které jsou cca o 50% rychlejší a tím přesnější než klasické (většinou se používají vstřiky s plastovými sedly a je nutná častá korekce mapy v řízení) – Tlačítko v interiéru s měřením hladiny LPG pomocí 5ks Led diod – Řídící jednotka Easy Fast od výrbce Lovato – Díky velkým průtokům LPG přes reduktory vzniká velký chlad a reduktory se obalují centimetry ledu se vzdušné vlhkosti, proto jsou reduktory zabaleny v cca 1cm izolaci.
Pár čísel: – Nádrž na LPG 47l, dojezd 350-400km na LPG při rozumné jízdě po městě a na dálnici do 130km/h. – Průměrná spotřeba – cca 8,5 litru benzínu a cca tomu ekvivalentních 11,5-12 l LPG – Plná 52l nádrž benzínu dnes při cca 37 Kč/l stojí cca 1924 Kč – to je na cca 450-500 Km – Plná 47l nádrž LPG dnes při cca 17 Kč LPG stojí cca 800 Kč – na cca 350-400 km
Takže velmi zhruba ušetřím na každé nádrži téměř 1000Kč a to sakra stojí za to !!! Najeto 100.000 Km na LPG odpovídá úspoře cca 200.000 Kč !!!!!!!!!!!!
A ještě se na to podívejme z jiné strany : 12l/100km LPG stojí 204Kč. Za 204 Kč koupíme 5,5l benzínu. Takže, když přepočítám LPG na benzín jezdím s 1600kg těžkým sedmimístným autobusem s klimou a 240 koňmi za cenu 5,5 litrůůůůůůůůůůůůůůůů benzínu !!!!!!!!!!
Tohle musí přesvědčit i největšího odpůrce LPG :o)
Nejsem spisovatelem adrenalinového románu – omluvte mne, ale toto si neodpustím hihi..:o)).
Krásný pocit mám z toho, když se mi lepí v táhlém kopci na záda osmnáctiletý klučina, který si půjčil od táty RS octávku a tlačí a tlačí. Z šestky tam lupnu čtverku, otáčkoměr přeskočí z 2500 na 3500 otáček, turbo se nadechne ozve se kouzelná rána ze 76mm vnitřních svodů výfuku, auto vystřelí, RS za mnou 160,170,180,190km/h…… RS začíná v kopci vadnou a já lupnu za pět a krátce na to šest, zasmrdím spáleným propanem u už vidím ve zpětném zrcátku ve dvoustouvce….210, 220km/h jak se světla vzdalují a já jsem rychle pryč…. PURE PASSION !!!!!!!!!!!!!!
PS: Výkon benzínu na brzdě max.241 PS při stejném měření přepnuto na LPG na brzdě max.256 PS :o)
Dobrý den byl by na vas nějaký kontrakt chci se zeptat na lpg.děkuji
Dobrý den,
moc zajímavý článek mám též Opel Zafiru OPC .
Můžete mi poslat kontakt na vás zajímali by mě bližší informace ohledně přestavby .
Děkuji