Návod včetně mnoha fotek dodal Tlumex, díky, fotek je opravdu dost 🙂
Subwoofer a radio CD30
Na trhu je dnes celá řada subwooferů a auto hi-fi doplňků až zrak přechází a v různých cenových relacích. Stačí si vybrat.
Úvodem :
1/ nejsem „zvukofil“ a v autě trávím sotva pár hodin měsíčně
2/ rádio CD 30 mi stačí pro běžný provoz
3/ tak trochu technický laik, ale jinak nadšenec – omluvte některé výrazy v článku a provedení práce
—————————————————————————————————————-
tak jdem na to :
AKTIVNÍ BASOVÁ TUBA SE ZABUDOVANÝM ZESILOVAČEM XLOPD
Slovy výrobce :
Subwoofer má vestavěný zesilovač,jednoduché zapojení a montáž do každého vozu.Napájení z autobaterie na 12V.Na tubě lze nastavit požadovaný výkon.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
délka 380mm průměr 190mm
ozvučnice – BASSREFLEX
průměr reproduktoru 16cm
max. výkon 400W
RMS výkon 80W
odběr proudu max. 15A
váha tuby cca 2,4 kg
Na woofer lze dále připojit další satelitní repro, např. piezo reproduktory, má MP3 + nízkonapěťový audio vstup + CINCH vstup, možno tedy woofer využít jako externí výstup zvuku od DVD přehrávače atd.
Co budeme potřebovat :
1/ subwoofer 🙂
2/ kabeláž – mínus a plus kabel, R.E.M kabel na buzení wooferu a k němu volitelně vypínač,4 linku na napojení výstupu na repro ( radio CD 30 nemá CINCH výstup )
Místo 4 linky použit audio CINCH kabel černé barvy,5m + 4 ks protikus „CINCH samice“.
3/ pojistka, svorky,očka
4/ stahovací plastické pásky
5/ nářadí Torx + běžné nářadí, vrtačka
6/ pájka
Přibalená kabeláž u wooferu nebyla zrovna OK (krátká,malý průřez, stahovací pás na tubu jen 1 ks )
Dokoupena tedy car kit kabelová sada (svorky,očka,pojistka – obsaženo už v sadě ), plus 6m,kostra 1m, R.E.M. 9m, CINCH 6 m délky :
Stahovací ,upevňovací pásky tuby vyrobeny z nevyužitých popruhů batohu :
Mínus – kostra :
Využit ukostřovací šroub v kufru,na levé straně u zadního světla – červený kabel
( pozn. – červený kabel ,objednaný a připravený včetně koncovek, si nevyzvednul zákazník v audio shopu. Rádi mi ho prodali za férovou cenu a ušetřili mi práci s letováním koncovek – oba konce kabelu jsem omotal černou páskou kvůli možné záměně kabelů )
Plus :
Přímo od baterie – červený kabel
Buzení wooferu :
od autorádia – modrý kabel R.E.M.
Audiosignál :
Z výstupu na přední repro, z praktických důvodů rovnou od radia – černý audio kabel s koncovkami CINCH
Usazení wooferu :
Hned za zadními sedačkami,doprostřed – je super, že to nijak neovlivní zvedací část podlahy
Přichycení skrz popruhy, woofer sedí jak přibitý a dá se v okamžiku sundat a demontovat
Tažení kabeláže :
Vpravdě otrocká práce,ale nezbytná
3 kabely : pravou stranou auta, hned od wooferu nejkratší cestou vpravo dolů,kolem uchycení pravého zad. bezp. pásu a napojení se na cestu již existujících kabelů pod prahovou lištou.
Dále za schránkou spolujezdce směrem nahoru a pak svisle dolů ke středovému panelu – zde je zabržděn audio kabel,
R.E.M. kabel pokračuje středovým tunelem pod ruční brzdu vedle konektoru pro diagnostiku do vypínače (volitelně ) a zpět k audio kabelu – oba pak společně nahoru k autorádiu
Jen škoda, že toto radio nemá vstup na usb flash-ku, to by bylo jednodušší než si nahrávat písničky na cd.
červený kabel : provlečení pod středovým tunelem zcela vpředu ještě před koncem plast. krytu středového tunelu
dále pak nejkratší možnou cestou do gumové přechodky mezi motorem a kabinou a tradáá směr autobaterie
pozn. : při tažení jsem používal tzv. selský rozum, nerval nic silou, kabely nejsou skřípnuté, nikde nevadí jiným komponentům auta, jsou přirozeně volné a s citem utažené plastovými stahovacími pásky, vždy jsem se několikrát přesvědčil,že kabely nikde nebudou překážet a nejsou v s něčím v kolizi – je to důležité
—————————————————————————————————————–
tip: gumovou průchodku k motoru si nejprve vyndejte za pomoci např. šroubováku
vyvrtejte si do ní otvor ( použito konkr. 8mm)
kabel protáhněte do mot. prostoru, tam ho v klidu protáhněte vyvrtaným otvorem v gumové průchodce
průchodku poté stáhněte zpět a vtlačte zpět do drážky
V motorovém prostoru kabel protažen stahovací bužírkou pro větší ochranu :
Místa kde lze uvidět průchodku : nad pedálem plynu a za filtrem paliva
Dle úvahy je možno woofer zapínat,vypínat . K výrobě otvoru pro vypínač se báječně hodila pájka a ostré nástroje :
Následuje finální akce : autorádio
FR+ přiletování k CINCH samicím žlutý xxxxxxx
FR- přiletování k CINCH samicím žlutohnědý xxxxxxxxxx
FL+ přiletování k CINCH samicím modrý xxxxx
FL- přiletování k CINCH samicím modrohnědý xxxxxxxxx
AR – přidán konektor (samice),a přiletováno k REM kabelu
Poloha dle schéma rádia
Tak, a teď nás čeká snad největší zádrhel – vysunout konektory kvůli naletování drátků na levé a pravé přední repro ( + – )
Radio CD 30 nemá přímý výstup na subwoofer a připojení na přední repro je jednou z možností jak woofer připojit.
Nejlépe se osvědčilo zasunout zezdola konektoru z jeho boku 2 tvrdé drátky nebo něco podobného,aby se odemkly zámky konektoru a přitom tahat za barevný kabel zhora.
Na následujícím snímku je vidět detail konektoru rádia ( samice ) :
Zde vidíme již připojený REM kabel, taktéž přiletované drátky z pravého a levého předního repra ,t.j. 2 x +, 2 x – k CINCH samicím .
CINCH samice připojíme k připravenému , k rádiu protaženému audio kabelu :
Koncovka u wooferu a přechod pomocí CINCH samic na audio kabel :
Detail konečného zapojení :
Demontáž a montáž :
výsuvná clona kufru – ručně
dno kufru – ručně
lišta u pravé zadní sedačky – šroubovák ( plastový klín )
pravá prahová lišta – šroubovák ( plastový klín )
schránka před spolujezdcem – Torx 20, ručně
popelník – ručně
plastový kryt kolem řadící páky – Torx 20
koženka řadící páky – ručně
plast na konektorem diagnostiky auta – ručně
kryt prostoru nad nohami spolujezdce – ručně, šroubovák
kryt prostoru nad nohami řidiče – ručně, šroubovák
gumová krytka – průchodka k motoru – ručně, šroubovák,vrtačka,8mm
autobaterie – ručně,klíč č.10
autorádio – ručně,4 jehlice či hřebíky
ZÁVĚR:
Cenová kalkulace :
Subwoofer 700,-
Sada kabelů 850,-
CINCH samice 40,-
Vypínač 25,-
Spotřeba kabeláže :
– kabel napájení od autobaterie 6 m
– kabel kostra 2 m
– REM kabel i s vypínačem 7 m
– audio kabel 5 m
Ačkoliv konkrétní použitý woofer je neznačkový, v interiéru Astrule došlo ke zlepšení dynamiky zvuku,ale je znát, že CD 30 je přece jen slabé radio a rozhodně nečekejte „duc duc duc“ na desítky metrů od auta 🙂
Přesto je celkový pocit ze zvuku pozitivní a kdo o tomto uvažoval a je trochu zručný, tomu snad tento rychlo –foto- návod pomůže.
TLUMEX
Článek ve formátu PDF ke stažení ZDE.
Související:
- Montáž autoradia CD70 a barevného displeje CID
- Navigace Opel a její výhody a nevýhody
- Navteq mapy 2014 / 2015
Dobrý den, koupil jsem si subwoofer a nevím co znamenají zkratky REM a GMD a chtěj jsem vás poprosit jestli víte co znamejí a jestly byste věděly tak prosím o e-mail s přeložením, děkuji.
Ahoj Pepo, REM je spínané plus od autorádia a GND je kostra.
Velmi zajímavý článek, děkuji. Aspoň už vím, kudyma a jak se mají natahovat kabely.
Btw., dá se za zadní sedačky připevnit zesilovač nebo je lepší dát ho pod sedačky?
Děkuji za skutečně užitečný článek, jelikož všude možně hledám opravdu užitečné články, tudíž za Váš článek jsem opravdu vděčný 🙂
Dobry večer shaním propojení tohoto : Koncovka u wooferu a přechod pomocí CINCH samic na audio kabel. Co mate na fotce a zaboha to nemužu sehnat ten 4pin chtěl jsem si propojit ostatni repraky ale bez toho bohužel prosím o radu děkuji.
To vůbec nevypadá špatně, ale i tak jsem spíše fanoušek profi práce, ale jinak jsi bourák 🙂