Třetí generace modelu Astra nabídne kvalitní materiály i dobré jízdní vlastnosti. Řešení páček pod volantem, ale zdaleka nesedne každému.
Opel Astra (2004 – 2009)
Opel Astra třetí generace dostal interní označení H (první řada byla F, druhá G). Na trh vstoupil v roce 2004 v provedení tří a pětidveřový hatchback. Později dostalo slovo i kombi pod jménem Caravan.
Astra G se však nepřestala vyrábět, její produkce byla přesunuta do Polska. Odtud stále přijíždějí nové vozy druhé generace Astry, avšak s přídomkem Classic II.
V roce 2005 byla nabídka rozšířena o třídveřové provedení GTC a vynikající sportovní model OPC s přeplňovaným motorem 2.0 T/176 kW (později 177 kW). O rok později přišlo do prodeje také kupé-kabrio Twin-top.
Rok 2007 se nesl ve znamení modernizace a příchodu sedanu. V květnu 2009 Opel ukázal první snímky nástupce, který by se měl představit na podzimním frankfurtském autosalonu.
Nárazovým testem Euro NCAP prošla Astra H v roce 2004. Za ochranu posádky získala pět hvězdiček z pěti možných. Vysokého hodnocení dosáhla i v oblasti bezpečnosti dětí cestujících v zádržných systémech – čtyři hvězdy z maximálních pěti.
Za volantem
Interiér potěší kvalitními materiály, precizním slícováním jednotlivých plastových dílů i jejich zdařilou povrchovou úpravou. U starších vozů se ale někdy rozpadají sedadla ve švech, což ukazuje na nemístné šetření materiálem.
Pochvalu zaslouží dobré řízení i řazení, příjemné naladění podvozku i pohodlí, které nabídnou sedačky. Jízdní vlastnosti jsou vzhledem k jednoduché zadní nápravě až neuvěřitelně dobré. Auto bravurně drží jízdní stopu v zatáčkách a i při vyhýbacím manévru zastíní nejednoho konkurenta.
Z pohonných jednotek nedoporučujeme turbodiesely 1.3 CDTi/66 kW a 1.7 CDTi/59 kW, které mají velmi omezený výkon. Silnější sedmnáctistovky jsou na tom znatelně lépe. Ideál však představují moderní agregáty 1.9 CDTi. Špatnou volbou nebudou ani zážehové pohonné jednotky. Zejména agregáty 1.6 a 1.8 můžeme
vřele doporučit.
Ke kladům vozu patří tuhá karoserie, bohatá výbava a příznivé ceny ojetin. Výrobce nové automobily za příplatek vybavuje například samonatáčecími světlomety či podvozkem IDS Plus s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů. I takové vozy pak můžete v autobazaru potkat.
Zápory představuje především neobvyklé ovládání směrových světel a stěračů pomocí páček, které se vždy vracejí do neutrální polohy. Na jejich chování si řidič
musí zvyknout.
Časté závady
Nejčastěji jsou třetí generaci Opelu Astra vytýkány problémy s praskajícími žárovkami ve světlometech či vůle vznikající na přední nápravě – nejčastěji na stabilizátoru. Nezřídka se můžete setkat vypadávajícími krytkami bočních airbagů a sedačkami, jímž se rozpadá čalounění ve švech.
Vznětové verze vybavené filtrem pevných částic se někdy potýkají s jeho špatnou regenerační funkcí, turbodiesel 1.3 CDTi zase může trápit vyšší spotřeba oleje.
Motorizace
Benzinové motory: 1.4 16V/66 kW, 1.6 16V/77 a 85 kW, 1.6 T/132 kW, 1.8 16V/92 a 103 kW, 2.0 T/125, 147, 176 a 177 kW.
Dieselové motory: 1.3 CDTi/66 kW, 1.7 CDTi/59, 74 a 81 kW, 1.9 CDTi/74, 88 a 110 kW.
KLADY
– dobré jízdní vlastnosti
– příznivé ceny ojetin
– vynikající sportovní verze OPC
– kvalitní odpružení
ZÁPORY
– neobvyklé ovládání směrových světel a stěračů
– malý výkon motorů 1.3 CDTi a 1.7 CDTi/59 k
Článek je z roku 2009.