Potřebujete se občas za volantem „vyřádit“ a nemůžete si dovolit dvě auta? Máme pro vás řešení. Sportovní verze běžných sedanů nebo hatchbacků.
Potřebujete se občas za volantem „vyřádit“ a nemůžete si dovolit dvě auta? Máme pro vás řešení. Sportovní verze běžných sedanů nebo hatchbacků.
Automobilový vývoj tak umožnil vytvořit klenoty, jakými jsou Opel Astra OPC s pohonem předních kol nebo „čtyřkolka“ Subaru Impreza WRX STi.
Subaru: Tento pohled vám ukáže Impreza STi při rozjezdu nejčastěji.
Opel: Nízká silueta třídveřové Astry vzbuzuje velkou pozornost.
Subaru: Sedadla Imprezy by mohla nabídnout lepší boční oporu.
Opel: Sedadla v Astře poskytují tělu vynikající oporu ve všech směrech a za všech situací.
Na první pohled
Stojí před námi dva vozy, které mají jako svůj hlavní úkol přinášet řidičům radost z jízdy. Už z prvního pohledu vycítíte, že nejde o nějaké „nazdárky“ s úsporným dieselem. Agresivní vzhled zdobí oba automobily a u kolemjdoucích se těší zaslouženému zájmu. Čtyřdveřová tříprostorová Impreza těží ze svého „soutěžáckého“ rodokmenu. Rozměrné zadní křídlo, difuzor pod zadním nárazníkem a nasávací otvor na přední kapotě jsou nepřehlédnutelné prvky a zlatá litá kola již dlouholetá „klasika“. Prostě Subaru se vším všudy, ale styl patřící do minulého století. Žádný výkřik moderního „umění“.
Proti tomu design třídveřové Astry OPC postavené z verze GTC je zcela jiná káva. Kompaktní hatchback se pyšní nízkou siluetou, výraznými vystouplými lemy blatníků, předním nárazníkem s velkým nasávacím otvorem a integrovanými mlhovými světlomety, zadním spoilerem na odtokové hraně střechy a také hranatou chromovanou koncovkou výfukové soustavy situovanou do středu nárazníku. Nesmíme zapomenout ani na velmi výrazná osmnáctipalcová litá kola. Každého zákazníka však přitahuje něco jiného, takže v této disciplíně udělíme remízu.
Rozdílné styly
Tak první seznámení máme za sebou a už se těšíme, až usedneme za volanty obou vozů. Subaru Impreza nabízí tradičně výborný posez za volantem, i když ten je jenom výškově nastavitelný. Stačí ale jenom posunovat sedadlo a téměř každý najde optimální polohu. Prostě sednete a tříramenný volant vám padne do ruky. Ztvárnění přístrojové desky i celého interiéru je však zastaralé. Ale u STi jde vlastně jen o funkčnost a ta je výborná. Tři kruhové červeně podsvícené přístroje (největší uprostřed je samozřejmě otáčkoměr) jsou výborně čitelné a řadicí páku máte přesně v místě, kde byste ji hledali. Na předních sedadlech budete mít dost místa, ale vzadu to budou mít cestující složitější. Také zavazadelník není příliš objemný a obložení na jeho víku nehledejte. Ale kvůli těmto drobnostem si Imprezu STi nikdo kupovat nebude.
To interiér Astry OPC se nese v podstatně modernějším duchu. Na velkém otáčkoměru najdete malý modrý nápis Opel Performance Centrum. Pochválit musíme tlustý perforovaný věnec volantu a hlavně vynikající anatomická přední sedadla. Ta svou oporou předčí i ta v Impreze. Optimální posez za volantem najdete také snadno, což je u takto výkonných vozů velmi důležité. Jelikož se jedná o třídveřový vůz, je jasné, že nastupování na zadní sedadla nebude snadné, ale místa tam dva cestující najdou celkem dost (Astra má větší rozvor než Impreza). Zavazadelník je vzhledem k rozměrům vozu přiměřený. Astra tak má malinko navrch.
Více síly
To hlavní však přichází až nyní. Každý sportovně zaměřený vůz se hodnotí podle výkonu. Impreza STi se může ve své aktuální verzi pyšnit čtyřválcovým boxerem 2,5 l s o něco menším turbodmychadlem a největším výkonem 206 kW (280 k) a maximálním točivým výkonem 392 N.m dostupným při 4000 ot/min. Výsledkem je sice o něco plošší výkonová křivka, ale daleko výraznější odezva v nízkých a středních otáčkách. I když v oblasti kolem čtyř tisíc otáček zažijete nefalšované peklo. Řidič už nemusí své řazení časovat tak precizně a v některých situacích nemusí ani podřazovat, aby zůstal v účinných otáčkách. Zrychlení na 100 km/h jí trvá těsně nad pět sekund a neúnavná akcelerace pokračuje pouze s minimálním slábnutím až na dvojnásobnou rychlost. Až za hranicí 200 km/h začne Imprezu výrazně zpomalovat aerodynamický odpor. Zrychlení je opravdu fenomenální a nemusel by se za něj stydět kdejaký supersport. Líbil se nám také neopakovatelný zvukový projev. Tuhá spojka i šestistupňová převodovka (výborné jsou krátké přesné dráhy) se však na běžnou jízdu po městě rozhodně nehodí. Také spotřeba paliva, která se jen při velice ekonomické jízdě blíží 15ti litrům (při trochu odvážnější jízdě počítejte podstatně více), není zrovna nejnižší. Při 60ti litrové nádrži moc daleko nedojedete.
Subaru: Červené podsvícení přístrojů dává tušit sílu ukrývající se pod kapotou.
Opel: Moderně pojatý interiér Astry je útulnější než u Imprezy.
Subaru: Plochý čtyřválec disponuje vysokým výkonem a nenapodobitelným zvukem.
Opel: Výkon 240 k je pro dvoulitrový motor dobrá vizitka.
Bez turba ne
To Astra OPC je v tomto směru odlišnější. Přeplňovaný řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,0 l disponuje vysokým výkonem 177 kW (240 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m dostupným již při 2400 ot/min. Již po nastartování vám připadá, že máte pod kapotou nějakou šestnáctistovku. Kultivovaný chod a výborné odhlučnění vás na potenciál motoru rozhodně nepřipraví.
Také při běžné jízdě se nic zvláštního neděje. Řazení i spojka fungují hladce a nepotřebujete na ně větší sílu. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybuje kolem přijatelné hranice devíti litrů. Jízda do tří tisíc otáček tak připomíná běžný dvoulitr. Po překročení této hranice se však k životu probudí turbodmychadlo, které motoru dodá potřebnou sílu. Zvuk je mnohem jadrnější a vy cítíte, že máte pod „plynovým“ pedálem nahromaděnu spoustu energie. Akcelerace z klidu na 100 km/h za 6,4 sekundy vás přinutí zbystřit pozornost a začít brát tento vůz opravdu vážně.
Musíme připustit, že u Opelu odvedli dobrou práci. Při využívání výkonového potenciálu sice stoupne rapidně i spotřeba, ale není to tak závratné jako u Imprezy. Astra OPC nás i přes svůj nižší zdvihový objem mile překvapila, ale na brutální sílu Imprezy STi to nestačilo.
Ale samotný výkon není spasitelný. K dosažení radosti z jízdy je potřeba také nabídnout odpovídající jízdní vlastnosti. Což naplňuje Impreza STi do posledního puntíku. Může za to samozřejmě pohon všech čtyř kol s aktivním diferenciálem (v běžné situaci je rozdělení 41:59, manuálně ale můžete z Imprezy udělat téměř stoprocentní zadokolku), ale také nízko položené těžiště. Výsledkem chytřejších diferenciálů je, že vůz se stará o zvládnutí přetáčivých smyků skoro sám. Kam máte natočena přední kola, tam Impreza jede. Své kvality ukáže Impreza hlavně na zatáčkovité silnici, kdy máte pocit, že překonáváte fyzikální zákony a karoserie se téměř vůbec nenaklání. Zvládne přitom podstatně víc, než bude váš pud sebezáchovy. Ale pozor. Vybroušená Impreza potřebuje dobrého krotitele, který dokáže usměrnit její potenciál. Také o komfortu jízdy se vám díky vysloveně tvrdému naladění podvozku může jenom zdát.
Jako po kolejích
Opel Astra OPC má jednu velkou slabinu a tou je pohon pouze předních kol. Pro výkon 240 k je to už málo, což zjistíte zejména při prudkém rozjezdu. Dvě kola již nestačí přenést sílu motoru a celá přední část vám začne poskakovat. Na mokré vozovce by to mohlo být i nebezpečné. Při plném tempu jízdy se ale Astra OPC chová příkladně. Zatáčky projíždí na „předokolku“ s velkým nadhledem a technikům Opelu se podařilo odstranit i vrozenou nedotáčivost. Chování v zatáčkách je spíše neutrální a až v extrémních situacích přichází nepatrná přetáčivost. Musíte citlivě pracovat s brzdou a „plynem“. Astra OPC má podvozek měkčí a ani na hrbolech z vás nevytřese duši.
V obou případech musíme pochválit účinnost brzd, i když Astra je v tomto směru asi lepší. Nic naplat, i když Opel předvedl výborné vlastnosti, musíme za jízdní styl vyzdvihnout japonského zástupce. Pohon všech kol totiž ničím nahradit nelze.
V dnešním testu proti sobě stály dva vozy, jejichž hlavním úkolem je poskytovat řidiči radost z jízdy. Oba vozy mají k tomuto účelu ty nejlepší předpoklady, i když každý klade důraz na jinou oblast. Impreza STi je nesmlouvavý automobil, který vyžaduje volné prostranství a uzavřené silnice. Potom si užijete hodně zábavy. Tedy pokud na to máte. Nejde tak ani o cenu vozu, ale o provozní náklady v podobě spotřeby, pneumatik, spojky a brzdových destiček. To Opel Astra OPC nabízí kompromisy. Síla, dynamika a vzhled vozu, včetně jeho možného každodenního použití, jsou velkým kladem. Také cena je příznivá. Na druhou stranu vás nepřivede do extáze při driftování zatáček, ale to každý také nehledá.
Subaru: Impreza se drží osvědčených linií a proporcí.
Opel: Kompaktní Astra OPC těží ze svého atraktivního vzhledu.
Opel Astra 2.0 OPC | |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Max. výkon (kW/k) | 177/240 |
při otáčkách/min | 5600 |
Max. točivý moment (N.m) | 320 |
při otáčkách/min | 2400 |
Max. rychlost (km/h) | 244 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 6,4 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Provozní hmotnost (kg) | 1393 |
Zavazadelník (m3) | 0,340 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 13,0/7,0/9,2 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4290/1753/1405/2614 |
Poháněná kola | přední |
Cena | 849 900 Kč |
Subaru Impreza 2.5 WRX STI | |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 2457 |
Max. výkon (kW/k) | 206/280 |
při otáčkách/min | 5600 |
Max. točivý moment (N.m) | 392 |
při otáčkách/min | 4000 |
Max. rychlost (km/h) | 255 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 5,4 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Provozní hmotnost (kg) | 1495 |
Zavazadelník (m3) | 0,395 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 15,3/8,3/10,9 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4465/1740//1440/2540 |
Poháněná kola | všechna |
Cena | 1 228 800 Kč |
Článek je z dubna 2006.