Opel Astra H 1.7 cdti 74kw v naftě vs. 1.8 103kw benzín

Po nákupu znovu Astry H, ale tentokrát benzínové „jednaosmičky“, jsem se rozhodl pro malé mé osobní srovnání dvou motorů, potažmo dalo by se napsat „benál vs. diesel“.

Jen pro upřesnění byl jsem majitel Astry H 1.7 cdti 74kw (nesmrtelné Isuzu). S vozem jsem byl nadmíru spokojen a kdyby mi vinou závady na elektroinstalaci v 238tis. neshořel, jezdil bych s ním spokojeně dále.

Nyní volba padla na 1.8 103kw.

Důvody:
– úspora „diesel vícenákladů“- jistota „starého benzínového motoru bez turba“.- A také láskyplný návrat k benzíňáku.Tedy jsem ve stavu počáteční euforie , ale i v době nákupu jsem se ještě trošku rozhodoval mezi motorizací. Vedle při nákupu stála i 1.7 92kw s dpf , 240 tis. originál kilometry, krásná tmavá šedá, také levnější o několik tisíc. Sice jsem měl to isuzu rád… říkam si.

Ale:
Kdysi jsem měnil Ford Focus (3x), 1.6 (yamaha), za diesel (isuzu), kvůli km nájezdu. Nyní po zkušenostech s nájezdem i diesely a čtením odborné literatury, bazarových rubrik a registrací problémů nových aut (benzínů s turbem a dieselů celkově – typu nevyjímaje), zněl úkol jasně:
„starší spolehlivé car“, benzín bez turba (na novou mazdu nebylo). Dlouho jsme vybírali a licitovali vůbec na typem vozu. Po ujištění, že cng pumpy zde ještě nejsou, plyn patří do zapalovače (ale dá se event. dodělat) jsme se rozhodli, že po zkušenostech s oplem mu budeme důvěřovat i nadále. Chtěli jsme zafiru.

Ale 2.
Jak je zde milionkrát popsáno, je to problém a pokud máš nějakou finanční vizi, tak prostě normální zafira (k dnešnímu dni zde v čr) není (tzn. Nepřejetá, nebouraná, nestočená). Takže moje vybraná astra rovnala se jistota (pravé km a nebouraná). To na úvod, dále budu srovnávat již motorizaci a výběr, neboť „žirafa i astrouš“ jsou si podobné v mnoha ohledech.
Nafta vs. benzín
„Benál vs. Diesel“, plyn a převodovka:
K těm motorům: první rozdíl vidím ve spojce a plynu. Odvykl jsem si citu. V 1.7 (a i jiném např. 1.9) tam hodíš kvalt „nějak“ ( i v přezkáčích) „pustíš“ „spojec“ a ono to „vrká“ a jede. Např. dnes mi 1.8 chcípla při couvání do kopce : ) (jako v autoškole : ): )

Tedy kdo začínal v autoškole na benzínu (starší všichni), pak přes benzíny došel k dieselu, bude mi určitě dávat za pravdu. Dnes už se dá jezdit v autoškole s automatem, to je pak jiná. Pokud někdo má zkušenost pouze a jen s dieslovým chodem auta, pak je třeba si to např. na nějakém srazu zkusit. Jde o pocit.
Nechci zde polemizovat nad tvrzeními „objem ničím nenahradíš“ a „krouťák vyřeší vše“.

TIP: Čtěte zkušenosti s Astrou 1.8 automat po 90 000km.

Zpět k benzínové 1.8. Možná, jak se zde na fóru píše, chybí 6tka. Ale tou dobu, kdy se tato auta vyráběla, žádné „šestky“ nebyly. Takže mi to nepřijde vyloženě divné, délky jednotlivých převodů jsou nastaveny si myslím dobře. Auto akceleruje přiměřeně výkonu, dá se plyn lechtat, dá se také na plyn dupnout a rozdíl je výrazný. U dieselového motoru bych řekl, že po zatlačení plynového pedálu směrem k matičce podlaze 🙂 je průběh záběru více lineární. Jako by člověk zrychloval s tramvají.

Co se spotřeby týká:
1.7 a 1.9 mají trošku rozdílnou charakteristiku (dle výrobce :), RomanK vám potvrdí, že 1.9 původně od Fiatu má více náchylností než „držák“ z japonska. Japonec se sice do našich oplů montoval již několik let, ale zato pracoval poctivě do skonání. Znám auto, které pán trápí pojížďkami po městě na 1,2ku aby mu ten motor již v půl milionu km „umřel“, chce auto sešrotovat…. Mě isuzu žralo v nejhorší variantě: sníh, zimní gumy, rakev na střeše a dálniční lety nad 150km, 6.4l – 8 / 100km. Hodnota myslím vypovídající. Dodatky na spotřebu pod 4,5l neberu – fyzika je fyzika. Dojezd jsem mýval okolo 830km dle BC.
1.8 zatím na první nádrž hlásí z 9.7 pád na 8.1, níže je více info.

Předjíždění a spotřeba:
Nyní s 1.8 jsem jel dva dny po nákupu u HK z Pastvin (směr Ol). A po cestě jsem si ve velice klidné jízdě vystačil s trojkou a čtyřkou. Zrychluje to i zpomaluje plynule, pocitově, jako bych nehonil diesela. Předjížděcí manévr autobusu v kopci jsem zatím nepodnikl,ale řazení v 1.8 by bylo dle rychlosti 4ka, nebo až k 3ce a do plných. Přičemž s isuzu bych také řadil podobným směrem, dokonce bych měl strach o dostatek výkonu. S dieselem jsem manévry na okresních silnicích řešil jinak než se dají řešit s benzínovým motorem. (Teď mne budou lynčovat majitelé 1.9tek a výše 🙂 ) Ale s dieslovou 1.7kou jsem se musel více dívat do předu a případně si manévr nachystat a přilepit se na předjížděného. S benzínem to lze asertivněji.
Se spotřebou s 1.8 jsem spokojený /vzhledem k nízkým nákladům na opravy benzínu obecně/. K dnešku tj. jedna nádrž se mi podařilo z kupního stavu BC 9.7 dostat na 8.1. Což považuji za pozitivní. Znovu opakuji během jedné nádrže. Ovšem předpokládám, že po udělání rozvodů, pojedeme vyvětrat nové rozvody a pavouky v motoru a určitě se budu umět na vyšší hodnotu vrátit. (zvědavý jsem na maximum průměrné hodnoty).

Řazení a zvuk:
1.8
3,4 na předjíždění – úplná paráda. I zvuk.
5tka točí „normální benzínové otáčky“. Zkusil jsem i akceleraci ze 130 na 170 – super, ale nechtěl jsem otravovat rozvody, co čekají na výměnu. Nástup rychlosti ze 130 výše proti isuzu impozantní. Proti 1.9 podobné za spotřeby 12.5 / 100 při 170km/h.
1.7
No koment. Srdce řidičovo: na zatáčky to není. Na dálnici letí, ALE: zrychluje pomaleji. Nicméně právě dálniční pohodové lety ve 160km/h ve mne zůstanou a isuzu za to bere body. Jinak pocitově podobný hluk a projev vozu a podvozku – je to astra 🙂
(na dálnici se dobře hodí dát na karavan dozadu křídlo – lepší přítlak, mohu posoudit).

Rozjezdy: třeba natrénovat , benzín x dieselu, je opravdu citlivý na přidání plynu ve vhodný čas. Stačí si rozpomenout. (subjektivně mám tvrdou spojku a něco s meniskem, tak mě to teď trošku otravuje 🙂 ). O zvyku jsou pouze křižovatky, zasněžené kopce, event. zasněžené křižovatky v kopci 🙂

Spotřeba z pohledu návratnosti:
Bude velmi diskutovaným tématem, já zde uvedu jen, že každý má jinaký styl a těžkou nohu nebo jiné cesty pro ježdění. Věřím, že pro většinu z vás to bude hlavní téma rozdílnosti.
Pro mne však, dle výše zmíněného bylo prioritou: nízké náklady na údržbu staršího motoru, vyvarování se dpf, vstřikovačům, turbům, egr, setrvačníkům apod.

Poskakování po městě 1.8 vs. 1.7. :
Pocitově podobné, kde 1.7 3,4 pořád dokola, 1.8 3 nebo 4, ale ne pět.

Váha motoru s ohledem na trakci:
1.8 je dle popisu recenzí nejlehčím motorem. Tedy otázkou je naložený kufr, mokrý asfalt, lépe však táhlý kopec na sněhu. Hlavní roli bude hrát dávkování a cit na plynu – vyšší pro benzínové auto. Pokud nemáte ASR, o to lépe, dá se dávkovat o dost více.
Pokud benzín nevyjede do stejné výšky na 3ku jako diesel na 2ku, otočit a vycouvat.

Investice z rozumu?
Za udaný ten-který peníz výborná investice do benzínu, který by se měl odvděčit pouze nutností výměny rozvodů a svíček, oproti možným nástrahám postaršího (nebo ulýtaného, co hůř, stočeného) dieselu.

Návratnost investice?
Diskutabilní v obou případech. Pro antifandy, že je to „opel“ vzkazuji, že lepší než ford a hlavně já s kamarádem co jezdí po světe po závodech, jsme bez nadsázky s tím „opelem“ objeli zeměkouli.
Pokud někdo zvažuje přestavbu na plyn, nevymlouvám mu to, já o tom zatím neuvažoval. Díval jsem se sice na auta (zavita v plynu) z výroba s lpg, ale nakonec pro nejistotu původu a stavu jsem bral jiné priority.
Vzorce, že od cca 30tis km se vyplatí diesel – ano kdysi, dnes ale zastávám názor, že už je to jedno. Poměr riziko X výbava je u nás, kde nám snad už ředí i plyn a elektriku jasný. Máte-li rádi svoje vstřikovače a vůbec celé jednotky, jezděte dle testu SM pouze k Benzině (není reklama, pouze výsledek testů aditivovaných a prémiových paliv).

Dálkové trasy:
Zřejmě povede diesel

Zimní používání (hory, podhůří, chaty):
Rozhodně benzín. Lepší starty, dříve se ohřeje.

Výbava:
Ano, v ČR jsou na tom benzínové auta hůře s výbavou oproti dieselu, zažité rčení. Troufám si tvrdit, že to tak nemusí být. Fleetové vozy jsou vždy v dieselu a s nejnižší možnou výbavou, těch je většina. Pokud si majitel nového vozu koupí cosmo, pak když jej seženete v benzínu bude mít o polovinu menší nájezd než stejný vůz v dieselu.

Závěr:
Budu rád, pokud můj čistě subjektivní názor někomu pomůže v takovém pocitovém (netechnickém) srovnání.
Jsem na začátku dlouhodobého testu a proto děkuji všem, kteří sem přispěli se zkušenostmi s 1.8kou, protože i to pro mne rozhodlo.
Pořadí bylo: 1.opel, 2. zafira, 3. astra, 4. nebouraná, 5. nestočená, 6. po prvním majiteli, 7. pokud možno benzín, 8. pokud možno vyhřívané sedačky. Zbytek beru jako bonus.

Hodně spolehlivých kilometrů jak benálům tak ropákům 🙂

DISKUSE K TÉMATU ZDE

www.sherpaski.cz – lyžařská, snowboardová, telemarková škola v Jeseníkách
www.skicamp.cz – dopřejte dětem i vám sport na čerstvém vzduchu

1 komentář u „Opel Astra H 1.7 cdti 74kw v naftě vs. 1.8 103kw benzín“

  1. Mám vyhlídnuté dvě ojeté Astry H. První je 1.7 cdti 74kw a druhá je 1.8 92 kw. Preferuji především spolehlivost, výdrž a nižší spotřebu. Můžete prosím poradit?

Komentáře nejsou povoleny.