Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Dalik už se to začíná plést
jasně že odstředivé síla působí na vnější (pravé straně) V extrémni situaci ostré zatáčky pod plynem však její projetí víc připomíná kroužení kružítkem
Mohu říct že jsem se málem posr.. když k zabrždění pravého kola došlo. V té rychlosti bych se loučil s autem a dostal airbagama nejenom do nosu... Ono to přibrždění na zlomek sekundy stačí na utrhnutí auta
jasně že odstředivé síla působí na vnější (pravé straně) V extrémni situaci ostré zatáčky pod plynem však její projetí víc připomíná kroužení kružítkem
Mohu říct že jsem se málem posr.. když k zabrždění pravého kola došlo. V té rychlosti bych se loučil s autem a dostal airbagama nejenom do nosu... Ono to přibrždění na zlomek sekundy stačí na utrhnutí auta
Astra GTC 1,9 (110kW)
- Reklama
- Mike.S
- Příspěvky: 722
- Registrován: 08 črc 2009, 22:36
- Bydliště: Slovácko - Podluží
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Haczek: jestli to teda dobře chápu, dostával jsi v té chvíli nedotáčivý smyk, potom systém přibrzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky a sníží tah motoru a logicky mi z toho vychází stejně jako klukům, že zatížená je pravá strana ne levá
Old cars:
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Nemyslím si že bych dostával nedotáčivý smyk, ale je to možné.
Auto drželo do cca konce první třetiny zatáčky perfektně směr, pak dochází ke zmíněné situaci. Je cítit "zaseknutí - zabrždění" pravé přední části auta, načeš se zadek začné cpát doprava a tím se i lehce utrhává celé auto (auto letí odhadem z 70procent dopředu a z 30procent celé doprava ze silnice) řešeno dupnutím na brzdu aby se auto trošičku ustálilo a následně plynem navedlo pokud možno na silnici. Skoro je to jak smyk na ledu. Vše probýhá v okamžiku. Netuším zda 2,3 sekundy. Ta doba připadá strašně dlouhá ale času neskutečně málo.....
Auto drželo do cca konce první třetiny zatáčky perfektně směr, pak dochází ke zmíněné situaci. Je cítit "zaseknutí - zabrždění" pravé přední části auta, načeš se zadek začné cpát doprava a tím se i lehce utrhává celé auto (auto letí odhadem z 70procent dopředu a z 30procent celé doprava ze silnice) řešeno dupnutím na brzdu aby se auto trošičku ustálilo a následně plynem navedlo pokud možno na silnici. Skoro je to jak smyk na ledu. Vše probýhá v okamžiku. Netuším zda 2,3 sekundy. Ta doba připadá strašně dlouhá ale času neskutečně málo.....
Astra GTC 1,9 (110kW)
- Mike.S
- Příspěvky: 722
- Registrován: 08 črc 2009, 22:36
- Bydliště: Slovácko - Podluží
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
pokud se navalíš do levotočivé zatáčky větší rychlostí a máš předokolku, tak dostáváš nedotáčivý smyk, kdyby jsi měl zadokolku, tak by jsi dostával přetáčivý smyk, ale není mi jasné na základě čeho Ti to přibrzdilo PP kolo, i kdyby bylo na šotolině a levá strana na čistém asfaltu, tak ten nedotáčivý smyk to jenom urychlí, podle principu ESP Ti měl přibrzdit LZ kolo, aby se se Ti právě ten zadek nehrnul dopředu, mrkni sem, to je v podstatě Tvůj případ http://www.youtube.com/watch?v=akZ9AaFB7Zc
Old cars:
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Mike.S To video je dobre diik
ESP jsem podobne test vcera na dalnici kdy po ni skakali psi. Kamion nabral psa vpravo a strhl to do odstavneho. Ja byl v levem pruhu do ktereho mne skocil dalsi pes. Nechtel jsem ho vzit stredem, vlevo byla svodidla a tak jsem to strhl do uvolneneho praveho pruhu. Esp fungovalo skvele -presne jak na videu. Mohu mu podekovat.
V te zatacce je mozna i brzdeno zadni leve kolo (to jsem vsak vubec nepoznal - mozna jsem to nezvladl v tom silenstvi zaznamenat) -presne jak na tom videu se kastle auta natoci doleva. Auto se jak na videu natoci jako by spravnym smerem a pak se zacina utrhavat a leti bokem.
ps: Je zajimave ze prvni tretina zatacky autu nevadi, az pak vyhodnoti problem.
ESP jsem podobne test vcera na dalnici kdy po ni skakali psi. Kamion nabral psa vpravo a strhl to do odstavneho. Ja byl v levem pruhu do ktereho mne skocil dalsi pes. Nechtel jsem ho vzit stredem, vlevo byla svodidla a tak jsem to strhl do uvolneneho praveho pruhu. Esp fungovalo skvele -presne jak na videu. Mohu mu podekovat.
V te zatacce je mozna i brzdeno zadni leve kolo (to jsem vsak vubec nepoznal - mozna jsem to nezvladl v tom silenstvi zaznamenat) -presne jak na tom videu se kastle auta natoci doleva. Auto se jak na videu natoci jako by spravnym smerem a pak se zacina utrhavat a leti bokem.
ps: Je zajimave ze prvni tretina zatacky autu nevadi, az pak vyhodnoti problem.
Astra GTC 1,9 (110kW)
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Jsem rád, že nejsem jedinej, kdo ten tvůj popis situace nechápe. Každopádně v levotočivé zatáčce při nedotáčivém smyku by ESP přibrzdilo levé zadní kolo. Kdyby došlo ke smyku přetáčivému, pak by se zabrzdilo PP kolo. Takže jedině, že ti v tom okamžiku už letěl zadek ven ze zatáčky. Ale jak už tu někdo psal, je to spíš nepravděpodobný.
Já osobně ESP (naštěstí) vyzkoušel jen na letišti na sněhu a fungovalo 100%. Vsadil bych v tomhle případě spíš na chybu řidiče, než techniky.
Já osobně ESP (naštěstí) vyzkoušel jen na letišti na sněhu a fungovalo 100%. Vsadil bych v tomhle případě spíš na chybu řidiče, než techniky.
- Mike.S
- Příspěvky: 722
- Registrován: 08 črc 2009, 22:36
- Bydliště: Slovácko - Podluží
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
tak třetina asi ještě nebyla tak kritická , celé ESP má několik snímačů po celém autě a bere si informace o rychlosti z jednotlivých kol, krouticím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu - tedy předních kol automobilu a snímače dostředivého zrychlení (obvykle umístěným ve středu vozu), z těchto veličin dokáže ESP zjistit jestli se vozidlo nepohybuje ve smyku a pak případně zasáhnout tak, že provede pomocí akčního členu přibrzdění některého z kol a také snížení výkonu motoru
Old cars:
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Škoda 120L
Škoda Felicia Combi LXi
Actual car:
..........Holden Zafira|1.8 16V|Z18XE|by Mike.S.........
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Když letíš do zatáčky, tak auto s motorem vpředu a pohonem předních kol v 99% případů "míří ven ze zatáčky", neboli jde do nedotáčivého smyku. A ESP nezakročí, pokud smyk nedostaneš.Haczek píše:Nemyslím si že bych dostával nedotáčivý smyk, ale je to možné.
Auto drželo do cca konce první třetiny zatáčky perfektně směr, pak dochází ke zmíněné situaci. Je cítit "zaseknutí - zabrždění" pravé přední části auta, načeš se zadek začné cpát doprava a tím se i lehce utrhává celé auto (auto letí odhadem z 70procent dopředu a z 30procent celé doprava ze silnice) řešeno dupnutím na brzdu aby se auto trošičku ustálilo a následně plynem navedlo pokud možno na silnici. Skoro je to jak smyk na ledu. Vše probýhá v okamžiku. Netuším zda 2,3 sekundy. Ta doba připadá strašně dlouhá ale času neskutečně málo.....
Další odpor: pokud by auto "zaseklo" v pravé přední části jak píšeš (ač by to v levotočivý zatáčce bylo naprosto nelogický), tak to určitě nevyvolá utržení zadku doprava, ale naopak doleva. Vždy má větší setrvačnost ta opačná strana, než která brzdí.
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Hmm tak to by to resilo - letel mne uz zadek ze zatacky a proto se pribrzdilo prave predni. Driv jsem jezdil obcas i smykem a tak budu muset svuj ridicsky styl upravit. Projel jsem uz i par podobnych zatacek se zapnutym SPORTem a vse bylo ok (mam IDS+ si rikam ze mozna v tom ma prsty a ten zadek nedrzel a lehce zacinal utikat ven)
Teoreticka otazka (nez ji zkusim prakticky) - Co bude delat ESP kdyz vyuziji rucni brzdy?
Teoreticka otazka (nez ji zkusim prakticky) - Co bude delat ESP kdyz vyuziji rucni brzdy?
Astra GTC 1,9 (110kW)
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Kdybys byl v přetáčivym smyku, tak pak by to bylo logický. Ale píšeš, že s jízdou smykem máš zkušenosti, tak to bys smyk poznat mohl:) Nebo prostě jezdi pořád na Sport.
S tou ručkou by mi to taky zajímalo.
S tou ručkou by mi to taky zajímalo.