Příspěvek
od RomanK » 19 lis 2009, 03:47
Něco z technických informací o filtru DPF:
Problém: Filtr pevných částic (DPF) - Otázka a odpověď
Modely: Motory: Možnosti: All 2004... Diesel Engines pouze vozidla s filtrem DPF
Reklamace: Různé situace s filtrem pevných částic (DPF)
Příčina: Procesní charakteristiky DPF a provozní režim.
Otázka 1: Poskytla řídicí jednotka motoru údaje z černé skříňky s cílem informovat o poslední regeneraci nebo pořadí regenerace?
Odpověď: Všechny oblasti použití ukazují současný stav zatížení v procentech a vzdálenost ujetou od poslední regenerace nebo pokusu o regeneraci. TECH 2 neposkytuje informace o tom, zda byla předchozí regenerace (nebo více regenerací) dokončena a zda byla úspěšná.
Otázka 2: Bliká symbol žhavicí svíčky. Proč? Co by se mělo udělat?
Odpověď: Regenerace DPF nebyla dokončena během normální jízdy a nyní DPF dosáhl svého maximálního nasycení, při němž se může stále regenerovat. Limitní hodnota závisí na variantě a MR, ale pohybuje se v rozmezí 105 % - 125 %.
Možné příčiny jsou následující:
a) Časté jízdy na krátkou vzdálenost, tj. vysoké zatížení sazemi, přičemž současně neproběhne regenerace DPF, protože nebyly splněny potřebné podmínky.
b) Časté přerušované regenerace, tj. motor byl vypnut v průběhu regenerace. Týká se řidičů na krátké vzdálenosti, kteří splnili alespoň podmínky pro spuštění regenerace. Pokud bliká kontrolka žhavicí svíčky, vozidlo by mělo jet, dokud kontrolka nezhasne.
Důležité upozornění: Aby bylo dosaženo definovaného stavu zatížení DPF, bude regenerace během prvních 1000 km jízdy probíhat častěji (2 - 3krát). To je nutné pro snížení tolerancí dílů a systému a představuje to základ pro přesný výpočet zatížení DPF sazemi.
Otázka 3: Jaké podmínky jsou nutné pro zahájení regenerace DPF?
Odpověď: Pro to, aby regenerace mohla začít, musí být splněny následující podmínky.
a) Motor běží od začátku > 2 minuty.
b) Vypočítané nasycení > 80%.
c) Teplota chladicí kapaliny > 70 °C alespoň 2 minuty.
d) V systému nejsou uloženy závady související s DPF.
e) Musí být překročena mezní hodnota příslušného vozidla (např. pro >80% zatížení 100 km/h).
Otázka 4: Po servisní regeneraci zobrazí seznam dat TECH2 současný stav zatížení ve výši 70 % nebo 78 %. Proč?
Odpověď: Regenerační intenzita statické regenerace není tak účinná jako dynamická regenerace. Hodnota je tudíž nastavena na 70% - 78% zatížení, aby řídicí jednotka motoru spustila dynamickou regeneraci, jakmile budou splněny požadované podmínky (viz otázka 3).
Otázka 5: Za jakých podmínek je regenerace po svém zahájení přerušena/ukončena?
Odpověď: Normálně, když byla regenerace úspěšně dokončena, nebo:
a) Po maximální době regenerace (20 - 25 min).
b) Pokud byl motor vypnutý nebo zhasl.
c) Pokud motor běžel dlouho ve volných otáčkách (5 - 10 min).
d) Pokud snímač teploty výfukových plynů naměřil teplotu 1000 °C.
e) Pokud byla během regenerace zjištěna závada dílů významných pro spalování (systém vstřikování/sání).
Pokud je regenerace po zahájení přerušena, ale je přerušena dříve, než bylo dokončeno 50 %, rozbliká se při dalším nastartování motoru (studeného nebo horkého) kontrolka žhavicí svíčky a regenerace začne znovu, jakmile budou splněny provozní podmínky (viz 3).
Otázka 6: Zatížení DPF je (daleko) pod prahovou hodnotu na to, aby blikala kontrolka žhavicí svíčky, ale zákazník přijede se svítící kontrolkou SVS a ucpaným DPF. Proč?
Odpověď: V tomto případě je to s velkou pravděpodobností závada kovových dílů nebo tuning. Závada je obvykle způsobena netěsností v dílech přenášejících vzduch. Často je prasklá jedna z hadic plnicího vzduchu nebo je prasklý chladič plnicího vzduchu. Z důvodu netěsnosti, kterou řídicí jednotka motoru nebo model zatížení neodhalí, bude motor vypouštět více kouře, pokud tlakový rozdíl zůstane nižší než definovaná prahová hodnota. Zvýšené emise kouře mohou ucpat DPF. Kromě toho může být nepřiměřeně vysoké zatížení DPF způsobeno i (částečně) otevřeným EGR ventilem. Vytunovaný motor vypouští více kouře, než je vypočítáno v modelu zatížení sazemi. Výsledkem může být ucpaný DPF, aniž to zákazník zaznamená. Každopádně zkontrolujte prosím databázi oprav, kde najdete obrázky pro známé závady a pokyny k diagnostice.
Otázka 7: Jak dlouho trvá celá regenerace?
a) V nejlepším případě?
b) V nejhorším případě?
Odpověď:
a) Za stálých podmínek, tj. teplota výfukových plynů nutná pro regeneraci je vždy vyšší než požadovaná hodnota, například během jízdy na dálnici/mimo město, trvá průměrná regenerace 10 minut.
b) Podmínky vozidla, jako jsou dlouhé sjezdy z kopce, častá jízda v rozsahu nízkého zatížení (jízda po městě, volnoběh), umožňují, aby teplota výfukových plynů klesla. Pokud byly podmínky pro spuštění regenerace splněny, může se doba aktivní regenerace prodloužit až na 25 minut (v závislosti na typu motoru). Pokud v tomto období není možná celá regenerace, bude přerušena.
Otázka 8: Jaký vliv má regenerace na životnost oleje?
Odpověď: Při každé regeneraci nebo pokusu o ni je do motorového oleje vstříknuto určité množství nafty, které snižuje jeho životnost. Pokud se ve sdruženém přístroji rozsvítí kontrolka INSP, je motorový olej spotřebovaný a musí se vyměnit. Pokud by tato operace nebyla provedena, mohl by se poškodit motor.
Otázka 9: Je pro proces regenerace důležitý snímač DPF?
Odpověď: Snímač neiniciuje regeneraci, to probíhá v závislosti na modelu. Snímač DPF plní čistě diagnostickou funkci pro sledování protitlaku v DPF.
Výjimky představují Antara, Captiva, Z20DTx; u těchto modelů je snímač DPF zapojen do spuštění regenerace.
Otázka 10: Jak se hodnota zatížení sazemi chová v řídicí jednotce motoru?
a) Po programování SPS.
b) Po výměně řídicí jednotky motoru.
c) Po odpojení akumulátoru.
Odpověď:
a) Po čistém SPS se zachová stav zatížení. Při výměně řídicí jednotky motoru nebo přeprogramování stávající řídicí jednotky motoru skočí stav zatížení po resetování na 104 % (např. Z19DTx) a proběhne regenerace. V závislosti na modelovém roku nebo použití jsou možné odchylky.
b) Aktuální hodnota zatížení sazemi se před demontáží řídicí jednotky motoru uloží na flashkartu Tech 2. Tato hodnota bude pak přes přeprogramování řídicí jednotky motoru naprogramována do nové servisní řídicí jednotky.
c) Nemá žádný vliv.
Diagnostika TECH 2 a GM MDI, programování a resetování řídících jednotek, zjišťování security kódů k jednotkám
http://www.carteam.cz tel: 777620300 nebo 777620301