Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Nějak jsem se nemohl domluvit v servisech, tak jsem se nakonec do toho pustil sám. Nějaké informace jsem posháněl na netu u televize a to bylo vše. Na začátek raději upozorňuji, že nejsem automechanik, nikdy jsem žádné auto nerozdělával ani pořádně neviděl rozdělané, spojku a setrvačník jsem poprvé fyzicky viděl, až když mi přišel domů PPL. S žádným mechanikem jsem se o tom nebavil (nemám žádného známého), takže je to pouze sběr informací z netu vyzkoušené v praxi (vždy je něco poprvé).
Auto jsem rozdělával doma v garáži úplně sám bez cizí pomoci na zemi u sklepa na brambory, což je vidět na fotkách. Takže je to možné udělat si to sám doma. Přípravky jsou dělané ze zbytků železa ze stavby plotu, brány, určitě je v budoucnu ještě použiji. Přípravek na přítlačný kotouč je potřeba po svaření vystředit na stole pomocí těch tří šroubů (svorníků) M6, protože doma soustruh nemám tak vše je jen svařenec. Ten jsem si vymyslel sám. Dále jsou ještě potřeba nějaké hranoly ze dřeva (jsem měl odřezky z pergoly) a jedna fošna a nějakej zvedák (stačí ale nějaký levný). Nářadí jsem žádné speciální neměl pouze sadu gola klíčů, maticové klíče, torx, bit, imbus,momentový klíč (jsem dostal na vánoce, tak jsem ho hned vyzkoušel). Vše jsem fotil jen proto, kdyby mi něco zbylo na zemi…naštěstí nic nezbylo. Celá výměna mě trvala tři celé dny (nepočítám výrobu přípravků), cena všech dílů byla přes 19tis.Kč s DPH., spotřeba Loctite 243 byla nakonec 15ml. SACHS byl trochu dražší než LUK a kdesi jsem se dočetl, že je tam originál setrvačník SACHS, tak jsem ho tam dal, to i potvrzuje fotka.
Demontáž setrvačníku a spojky tak jak jsem to dělal - takže z praxe.
1. Demontovat kryt motoru, demontovat zadní stěnu, vyndat baterii, sundat držák baterie.
2. Demontovat přední nárazník, povolit matici klíčem 32 na L a P straně kola.
3. Zvednout a dát auto na podpěry, demontovat obě kola.
4. Odšroubovat obě matice klíčem 32 a přípravkem uvolnit obě poloosy .
5. Na výfuk nasadit přípravek a demontovat z auta, zevnitř auta demontovat spojovací hřídel od převodky řízení.
6. Zavěsit motor, demontovat stabilizátory L a P, spojovací tyč řízení L a P přípravkem, vodící kloub z čepu kola L a P.
7. Demontovat kryt plastový z podběhu P kola. Částečně demontovat nádobku chladící kapaliny- jen vysunout z vedení (vycvaknout plast)a odpojit čidlo z nádobky.
8. Vyvěsit kabel. řízení, odpojit konektor, odšroubovat drát z mínusového kontaktu baterie a z pojistky 80A.
9. Odpojit drát z konektoru dpf filtru u motoru a zavěsit chladiče z obou stran.
10. Odšroubovat přední (1 šroub)a zadní (3 šrouby)pružné lůžko.
11. Z nápravnice odšroubovat trojúhelníkové plechy - 2ks, odšroubovat 2 šrouby zepředu u chladičů, podepřít nápravnici a odšroubovat zbývající 2 šrouby.
12. Vypustit olej z převodovky (otevřít jen spodní šroub a nechat odtéct), vyndat levou poloosu, odšroubovat přírubu na levé poloose a vyndat ji i s poloosou. Vyndat pravou poloosu. Zašpuntovat oba otvory na převodovce.
13. Odpojit konektor na převodovce, nad ním odpojit tlakové vedení spojky (něco vyteče), odmontovat lanka řazení (2x), lanka vytáhnout z opěrného držáku (2x kroužek zatlačit dozadu).
14. Odmontovat startér, odpojit dráty z něj včetně kabelových svazků vyvěsit. Odšroubovat kostřící kabel z převodovky ze strany startéru.
15. Převodovku uvolnit z pružného lůžka (vlevo nahoře 3 šrouby).
16. Odšroubovat šrouby z převodovky (u jednoho šroubu je potřeba odtlačit na jednu stranu kabely)podepřít a sundat převodovku.
17. Odšroubovat 3 šrouby z přítlačného kotouče spojky, nasadit přípravek a předepnout přítlačák, odšroubovat zbývající 3 šrouby, sundat přípravek , sundat přítlačák i se spojkou.
18. Zaaretovat setrvačník, odtáhnout šrouby a sundat.
19. Odšroubovat 7 šroubů z příruby gufera.
Montáž.
1. Očistit plochy kde bude gufero, nanést Dirko (silikon)na spodek příruby a vany, namazat styčnou plochu gufera s klikou olejem, opatrně s přizvednutím nahoru (aby to sedlo na ten silikon v dosedu) nasunout na kliku. Utáhnout nejprve 5 šroubů a pak zbývající 2. Dával jsem Loctite 243(L243).
2. Nasunout setrvačník na kliku s vystředěním na kolík, 6ks nových šroubů , utahovací moment 160Nm+L243 a do kříže. Setrvačník musí být zaaretovaný.
3. Nasadit spojku s přítlačným talířem, nasadit přípravek (klikovka má vnitřní průměr 16mm, proto jsem dělal přípravek se závitovou tyčí M16) a předepnout, našroubovat 3 šrouby, sundat přípravek, došroubovat zbývající 3 šrouby a do kříže utah. moment 28Nm+L243.
4. Vyměnit v převodovce ložisko spojky a utáhnout + L243. (gufero v převodovce jsem nakonec neměnil) Namazat hřídel včetně středu spojky vazelínou dodanou v krabici spojky(rovnoměrně)
5. Nasadit převodovku a utáhnout M10-40Nm+L243 a M12-60Nm+L243.
6. Převodovku přišroubovat VOLNĚ na pružné lůžko (vlevo nahoře 3 šrouby).
7. Nasadit a přišroubovat startér, připojit k němu dráty, upevnit a přišroubovat kabelové svazky drátů ze strany startéru. Přišroubovat kostřící kabel ze strany startéru.
8. Připojit konektor na převodovce, nad ním připojit tlakové vedení spojky, lanka namontovat do opěrného držáku (2x kroužek zatlačit dozadu), nacvaknout lanka řazení (2x), kabelové svazky vrátit na původní místo.
9. Nasunout a zacvaknout levou poloosu z obou stran a přichytit maticí klíčem 32 a přišroubovat přírubu 18Nm+L243.
10. Nalít olej do převodovky!!! Výpustný a napouštěcí šroub utáhnout +L243.
11. Namontovat opatrně nápravnici celkem 10šroubů, mezitím nasadit chladiče do otvoru na původní místo, pozor na gumu z převodky řízení. Šrouby utáhnout 90Nm+45°+15°+L243.
12. Přišroubovat přední pružné lůžko 1 šroub 55Nm+L243 a zadní pružné lůžko 3 šrouby 80Nm+L243.
13. Převodovku přišroubovat na pružné lůžko (vlevo nahoře 3 šrouby) 55Nm+L243.
14. Demontovat zavěšení motoru
15. Připojit drát z konektoru dpf filtru u motoru.
16. Zacvaknout kabel řízení, zapojit konektor, zašroubovat drát do mínusového kontaktu baterie a do pojistky 80A.
17. Namontovat kryt plastový do podběhu P kola. Namontovat nádobku chladící kapaliny- jen nasunout na vedení (nacvaknout plast)a připojit čidlo do nádobky.
18. Namontovat stabilizátory L a P 65Nm+L243, spojovací tyč řízení L a P 30Nm+90°+15°, vodící kloub z čepu kola L a P 50Nm+L243.
19. Výfuk s přípravkem namontovat do auta, sundat přípravek. Zevnitř auta namontovat spojovací hřídel do převodky řízení 24Nm+L243.
20. Nasadit obě kola, a spustit auto z podpěr dolů.
21. Namontovat přední nárazník včetně zapojení čidla, kabelového svazku, mlhovek, odstřikovací hadičky.
22. Utáhnout matici na obou kolech klíč 32- 150Nm povolit o 45° a dotáhnout na 250Nm.. Utáhnout obě kola.
23. Odvzdušnit spojku.
24. Namontovat kryt motoru, zadní stěnu, držák baterie a baterii.
25. Pohladit auto a nastartovat.
Odvzdušnění spojky bez vybavení (tento postup jsem na netu nenašel-to mě jen napadlo a funguje to)
1. Povolit odvzdušňovák na převodovce, nasadit na něj trychtýř s kapalinou. Nádobka na brzdovou kapalinu musí být také plná. Pro mé auto kapalina - DOT 4 a musí být pro ESP a ASR.
2. Šlapat na spojku - šlapat pomalu sem tam nešlapat a pak zase znovu šlapat..., provádět to asi 15 minut, bude to „bublat vzduch“. Min. 2 minuty potom nešlapat, ono něco „vybublá“, uzavřít odvzdušňovák, sundat trychtýř. Kapalina by se měla dostat do ložiska spojky.
3. Odpojit tlakovou hadici na spojku a propojit do trychtýře s kapalinou a zase šlapat stejně jako v bodě 2.
4. Potom rychle přepojit hadici z trychtýře do spojky a je to. Nic jiného neodvzdušňovat, jinak já to zkusil a začínal jsem od bodu 3 znovu. Spojka by měla fungovat. Toto se mi osvědčilo, vše ostatní odvzdušňovat to jako brzdy apod. absolutně bez úspěchu. Už jsem myslel, že to budu muset nechat odtáhnout a nechat to někde udělat strojně, ale po dobré večeři přišel malý nápad a pak se to povedlo.
Mám zatím najeto 335km a poznatky:
1. V autě již nic nebouchá , neklepe, nepíská, je“ ticho“, jako kdybych jel jiným autem.
2. Auto se podstatně lépe a rychleji rozjíždí jinak jede stejně jak před výměnou.
3. Motor má kultivovanější chod.
4. Spojka zabírá normálně, nedrnčí při pouštění, jde jen o něco lépe a ŕazení rychlostí je stejné jako před výměnou-žádná změna.
5. Nic jiného se nezměnilo ani k horšímu.
A to je vše.
Auto jsem rozdělával doma v garáži úplně sám bez cizí pomoci na zemi u sklepa na brambory, což je vidět na fotkách. Takže je to možné udělat si to sám doma. Přípravky jsou dělané ze zbytků železa ze stavby plotu, brány, určitě je v budoucnu ještě použiji. Přípravek na přítlačný kotouč je potřeba po svaření vystředit na stole pomocí těch tří šroubů (svorníků) M6, protože doma soustruh nemám tak vše je jen svařenec. Ten jsem si vymyslel sám. Dále jsou ještě potřeba nějaké hranoly ze dřeva (jsem měl odřezky z pergoly) a jedna fošna a nějakej zvedák (stačí ale nějaký levný). Nářadí jsem žádné speciální neměl pouze sadu gola klíčů, maticové klíče, torx, bit, imbus,momentový klíč (jsem dostal na vánoce, tak jsem ho hned vyzkoušel). Vše jsem fotil jen proto, kdyby mi něco zbylo na zemi…naštěstí nic nezbylo. Celá výměna mě trvala tři celé dny (nepočítám výrobu přípravků), cena všech dílů byla přes 19tis.Kč s DPH., spotřeba Loctite 243 byla nakonec 15ml. SACHS byl trochu dražší než LUK a kdesi jsem se dočetl, že je tam originál setrvačník SACHS, tak jsem ho tam dal, to i potvrzuje fotka.
Demontáž setrvačníku a spojky tak jak jsem to dělal - takže z praxe.
1. Demontovat kryt motoru, demontovat zadní stěnu, vyndat baterii, sundat držák baterie.
2. Demontovat přední nárazník, povolit matici klíčem 32 na L a P straně kola.
3. Zvednout a dát auto na podpěry, demontovat obě kola.
4. Odšroubovat obě matice klíčem 32 a přípravkem uvolnit obě poloosy .
5. Na výfuk nasadit přípravek a demontovat z auta, zevnitř auta demontovat spojovací hřídel od převodky řízení.
6. Zavěsit motor, demontovat stabilizátory L a P, spojovací tyč řízení L a P přípravkem, vodící kloub z čepu kola L a P.
7. Demontovat kryt plastový z podběhu P kola. Částečně demontovat nádobku chladící kapaliny- jen vysunout z vedení (vycvaknout plast)a odpojit čidlo z nádobky.
8. Vyvěsit kabel. řízení, odpojit konektor, odšroubovat drát z mínusového kontaktu baterie a z pojistky 80A.
9. Odpojit drát z konektoru dpf filtru u motoru a zavěsit chladiče z obou stran.
10. Odšroubovat přední (1 šroub)a zadní (3 šrouby)pružné lůžko.
11. Z nápravnice odšroubovat trojúhelníkové plechy - 2ks, odšroubovat 2 šrouby zepředu u chladičů, podepřít nápravnici a odšroubovat zbývající 2 šrouby.
12. Vypustit olej z převodovky (otevřít jen spodní šroub a nechat odtéct), vyndat levou poloosu, odšroubovat přírubu na levé poloose a vyndat ji i s poloosou. Vyndat pravou poloosu. Zašpuntovat oba otvory na převodovce.
13. Odpojit konektor na převodovce, nad ním odpojit tlakové vedení spojky (něco vyteče), odmontovat lanka řazení (2x), lanka vytáhnout z opěrného držáku (2x kroužek zatlačit dozadu).
14. Odmontovat startér, odpojit dráty z něj včetně kabelových svazků vyvěsit. Odšroubovat kostřící kabel z převodovky ze strany startéru.
15. Převodovku uvolnit z pružného lůžka (vlevo nahoře 3 šrouby).
16. Odšroubovat šrouby z převodovky (u jednoho šroubu je potřeba odtlačit na jednu stranu kabely)podepřít a sundat převodovku.
17. Odšroubovat 3 šrouby z přítlačného kotouče spojky, nasadit přípravek a předepnout přítlačák, odšroubovat zbývající 3 šrouby, sundat přípravek , sundat přítlačák i se spojkou.
18. Zaaretovat setrvačník, odtáhnout šrouby a sundat.
19. Odšroubovat 7 šroubů z příruby gufera.
Montáž.
1. Očistit plochy kde bude gufero, nanést Dirko (silikon)na spodek příruby a vany, namazat styčnou plochu gufera s klikou olejem, opatrně s přizvednutím nahoru (aby to sedlo na ten silikon v dosedu) nasunout na kliku. Utáhnout nejprve 5 šroubů a pak zbývající 2. Dával jsem Loctite 243(L243).
2. Nasunout setrvačník na kliku s vystředěním na kolík, 6ks nových šroubů , utahovací moment 160Nm+L243 a do kříže. Setrvačník musí být zaaretovaný.
3. Nasadit spojku s přítlačným talířem, nasadit přípravek (klikovka má vnitřní průměr 16mm, proto jsem dělal přípravek se závitovou tyčí M16) a předepnout, našroubovat 3 šrouby, sundat přípravek, došroubovat zbývající 3 šrouby a do kříže utah. moment 28Nm+L243.
4. Vyměnit v převodovce ložisko spojky a utáhnout + L243. (gufero v převodovce jsem nakonec neměnil) Namazat hřídel včetně středu spojky vazelínou dodanou v krabici spojky(rovnoměrně)
5. Nasadit převodovku a utáhnout M10-40Nm+L243 a M12-60Nm+L243.
6. Převodovku přišroubovat VOLNĚ na pružné lůžko (vlevo nahoře 3 šrouby).
7. Nasadit a přišroubovat startér, připojit k němu dráty, upevnit a přišroubovat kabelové svazky drátů ze strany startéru. Přišroubovat kostřící kabel ze strany startéru.
8. Připojit konektor na převodovce, nad ním připojit tlakové vedení spojky, lanka namontovat do opěrného držáku (2x kroužek zatlačit dozadu), nacvaknout lanka řazení (2x), kabelové svazky vrátit na původní místo.
9. Nasunout a zacvaknout levou poloosu z obou stran a přichytit maticí klíčem 32 a přišroubovat přírubu 18Nm+L243.
10. Nalít olej do převodovky!!! Výpustný a napouštěcí šroub utáhnout +L243.
11. Namontovat opatrně nápravnici celkem 10šroubů, mezitím nasadit chladiče do otvoru na původní místo, pozor na gumu z převodky řízení. Šrouby utáhnout 90Nm+45°+15°+L243.
12. Přišroubovat přední pružné lůžko 1 šroub 55Nm+L243 a zadní pružné lůžko 3 šrouby 80Nm+L243.
13. Převodovku přišroubovat na pružné lůžko (vlevo nahoře 3 šrouby) 55Nm+L243.
14. Demontovat zavěšení motoru
15. Připojit drát z konektoru dpf filtru u motoru.
16. Zacvaknout kabel řízení, zapojit konektor, zašroubovat drát do mínusového kontaktu baterie a do pojistky 80A.
17. Namontovat kryt plastový do podběhu P kola. Namontovat nádobku chladící kapaliny- jen nasunout na vedení (nacvaknout plast)a připojit čidlo do nádobky.
18. Namontovat stabilizátory L a P 65Nm+L243, spojovací tyč řízení L a P 30Nm+90°+15°, vodící kloub z čepu kola L a P 50Nm+L243.
19. Výfuk s přípravkem namontovat do auta, sundat přípravek. Zevnitř auta namontovat spojovací hřídel do převodky řízení 24Nm+L243.
20. Nasadit obě kola, a spustit auto z podpěr dolů.
21. Namontovat přední nárazník včetně zapojení čidla, kabelového svazku, mlhovek, odstřikovací hadičky.
22. Utáhnout matici na obou kolech klíč 32- 150Nm povolit o 45° a dotáhnout na 250Nm.. Utáhnout obě kola.
23. Odvzdušnit spojku.
24. Namontovat kryt motoru, zadní stěnu, držák baterie a baterii.
25. Pohladit auto a nastartovat.
Odvzdušnění spojky bez vybavení (tento postup jsem na netu nenašel-to mě jen napadlo a funguje to)
1. Povolit odvzdušňovák na převodovce, nasadit na něj trychtýř s kapalinou. Nádobka na brzdovou kapalinu musí být také plná. Pro mé auto kapalina - DOT 4 a musí být pro ESP a ASR.
2. Šlapat na spojku - šlapat pomalu sem tam nešlapat a pak zase znovu šlapat..., provádět to asi 15 minut, bude to „bublat vzduch“. Min. 2 minuty potom nešlapat, ono něco „vybublá“, uzavřít odvzdušňovák, sundat trychtýř. Kapalina by se měla dostat do ložiska spojky.
3. Odpojit tlakovou hadici na spojku a propojit do trychtýře s kapalinou a zase šlapat stejně jako v bodě 2.
4. Potom rychle přepojit hadici z trychtýře do spojky a je to. Nic jiného neodvzdušňovat, jinak já to zkusil a začínal jsem od bodu 3 znovu. Spojka by měla fungovat. Toto se mi osvědčilo, vše ostatní odvzdušňovat to jako brzdy apod. absolutně bez úspěchu. Už jsem myslel, že to budu muset nechat odtáhnout a nechat to někde udělat strojně, ale po dobré večeři přišel malý nápad a pak se to povedlo.
Mám zatím najeto 335km a poznatky:
1. V autě již nic nebouchá , neklepe, nepíská, je“ ticho“, jako kdybych jel jiným autem.
2. Auto se podstatně lépe a rychleji rozjíždí jinak jede stejně jak před výměnou.
3. Motor má kultivovanější chod.
4. Spojka zabírá normálně, nedrnčí při pouštění, jde jen o něco lépe a ŕazení rychlostí je stejné jako před výměnou-žádná změna.
5. Nic jiného se nezměnilo ani k horšímu.
A to je vše.
Opel Zafira 1,9CDTI 110KW
- Reklama
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Jsi šikula, klobouk dolů, super galerie !!! Čistota, používání předepsaných přípravků = 100% hodnocení
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Klobouk dolu je možná málo, takže sundavám i trenky. Nikdy si to nedělal a jako automechanik se neživíš a vše si vyčetl z netu. Výborná práce! No a jestli by si potřeboval nějakej malej melouch, tak u nás na firmě je pětadvacet aut a občas nestíhám.
Astra H, Z19DTH, 2005
Pneuservis, autoservis, autodiagnostika. Nastavovací prvky časování rovodů pro většinu modelů značky Opel. Originální náplně, originální a aftermarketové díly se slevou pro členy tohoto fóra.
Pneuservis, autoservis, autodiagnostika. Nastavovací prvky časování rovodů pro většinu modelů značky Opel. Originální náplně, originální a aftermarketové díly se slevou pro členy tohoto fóra.
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Veľmi chválím ľudí čo si vedia spravit takéto opravy doma. Perfektná práca a návod.
OPEL Astra-H Caravan 1.9CDTI 88kw 16V sport
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Kdo umí - ten umí.
Mně to čeká taky, ale tohle bych ( upřímně ) nedal.
Mně to čeká taky, ale tohle bych ( upřímně ) nedal.
Chilli
ASTRA CARAVAN H 1.9 CDTI 16V (AC) Z19DTH 110kW 2005
ASTRA CARAVAN H 1.9 CDTI 16V (AC) Z19DTH 110kW 2005
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Obdivuji každého kdo je manuálně zručný a toto je opravdová "první liga" !
- vojtavojta
- Příspěvky: 3778
- Registrován: 14 dub 2010, 18:41
- Bydliště: Vsetín
Re: Výměna setrvačníku a spojky Opel Zafira 1.9CDTI 150K
Kraaaasna prace,ale nezda se mi,ze clovek,ktery nema v tom zadnou praxi,se do toho pusti jenom s inforamcemi,ktere precetl na netu. Pokud je to tak,tak klobouk,trenky a ponozky dolu.
Astra H 1,6 16V 77kW 10/2005
OP-COM
OP-COM