vikingP měl ale dotaz, proč těch 5 l stojí jenom 500,- ....to, že dexos 2 plní normu a je podle mého nejlepší co si do svého Opla naleju to už je z předchozí diskuze jasné. Mimochodem taky mi není úplně jasné, proč zrovna GM olej stojí jen 100,-/litr (těžba ropy, rafinerie, balení, certifikace, testy, distribuce, marže, prodej).
Dovolím si citovat z
http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole ... vym-olejum :
5) Jaké jsou hlavní rozdíly mezi oleji téhož typu, resp. jaký je rozdíl mezi „dobrým“ a „špatným“ olejem?
To závisí do značné míry na poctivosti prodávajícího, tak se mějte na pozoru! Dobrý olej je takový olej, který odpovídá všem normám a specifikacím uvedeným na obalu. Je to SAE 10W-40? Opravdu splňuje test viskozity při -25°C? V našich laboratořích jsme testovali několik konkurenčních produktů, které jej nesplňovaly. Na obalu bývá obvykle uvedena specifikace API, například SH nebo SL. Je to americká norma pro automobily, ale jako základní vodítko je použitelná. Pro automobily evropské výroby je rozhodně vhodnější norma ACEA, popřípadě specifikace konkrétních výrobců. Pro motocykly potom norma JASO MA a MA2. Pokud olej nemá normy a specifikace uvedeny, raději jej nechte na regálu. Také nepodlehněte právnickým formulacím jako „splňuje požadavky…“ nebo „je doporučován pro použití v…“ (kým???)
Dále je zde otázka používání slova „syntetický“! Pokud ponecháme stranou extrémní případy, kdy je cena velmi průměrného motorového oleje zvýšena náklady na dopravu ze západního pobřeží USA, platí pravidlo, že dostáváte takovou kvalitu, jakou si zaplatíte. Nejlepší motorové oleje jsou vyráběny ve vyspělých evropských zemích, ale za nízkou cenu můžete také koupit levnou „modifikovanou minerální“ syntetiku s polymerní vícerozsahovou přísadou nízké kvality. Tak to bohužel často chodí, kvalita odpovídá vynaloženým nákladům.