Zdar chlapi.
Dovolím si malou reakci k instalaci LPG pohonu. Nechci nikoho lámat, jen se podělit o své zkušenosti.
Kdo je názoru, že to zlikviduje, zašpiní, roztrhá ... motor, a do auta patří benzín a podobné jiné předsudky (které byly mimochodem kdysi i k naftě) toho asi nepřesvědčím. Taky dodnes někteří "zkušení" mechanici praví: "Japonec až na konec". Ale: Jezdím na LPG již 14 let.
Nejprve Rapid, ve kterém bylo optimální místo za zadními sedadly, kde kvůli absenci zadních dveří stejně nikdo nic nedával. Udělal jsem GO motoru a nainstloval LPG. Najel 80tis. a prodával s motorem ve špičkovém stavu, bez jakékoli újmy.
Poté Hyundai Accent 1.3 (kupovaný nový) s celkem 80tis. najetými kilometry, bez jediné závady od koupě nového vozu - 6,5 let. prodej jsem málem obrečel.
Nyní mám novou Astru H Caravan 1,6 85 kW (s dvěma dětmi mi přišla jako nejlepší a hlavně nejlevnější) a ihned po koupi (06/2011) šla na předělávku. Stejně jako v Accentu jsem zvolil nejdražší a nejlépe hodnocený systém LandiRenzo. Do nádrže místo rezervy se vejde 52l plynu (fyzicky 49l se zvednutým plovákem), na krátké trasy s sebou vozím sadu na opravu pneu SLIME a na delší dojezdovku, kterou jsem si při koupi objednal.
Jediným problémem s LPG jsou po 40tis. km propálená sedla ventilů, a to v případě, že nejsou od výroby tvrzená (např. Astra 1,4 a 1,6 Twinport XEP). Můj motor 1,6 XER by již tvrzená sedla měl mít, ale pro jistotu jsem za 2 000,- nechal nainstalovat zařízení na jejich promazávání FlashLube (jednou za cca 8tis. km doliji 0,5 l speciálního oleje za 170,-), což zajistí jejich ochranu.
Dle mého mechanika, jehož služby využívám již 7let, je oprava sedel otázkou 10tis. Kč a to již včetně tvrzených.
Zde kontakt:
http://www.auto-szotek.cz/
Do podzemních garáží vesele jezdím - bezpečnost dnešních LPG systémů je mnohonásobně vyšší, než u benzínových nádrží. V případě požáru dojde k odpuštění plynu a jeho vyhoření řízeným plamenem, takže expoze nehrozí.
A těď něco k ekonomice:
Systém LandiRenzo + instalace = 33tis. Kč
FlashLube + instalace = 2tis. Kč
1 l LPG = 15,5,- (Praha Měcholumy - ONO) nebo 17,1,- Flaga (Havířov)
1 l N95 = 31,9,- (Praha Měcholumy - ONO) nebo 36,- Shell
mám najeto 6tis. km, takže motor si ještě nesedl a počítač ukazuje průměr 6,7 l/100km.
na LPG žere o cca 10-15% více. I kdyby chlemtal 8 l/100, tak mi vychází že do 30 tis. to mám zpět, a to včetně 300 Kč ročně za kontrolu těsnosti LPG. Za předpokládaných 10 let provozu najedu max. 250tis. km a dám krk, že při mém defenzivním způsobu jízdy mi auto vydrží.
Kdo má zálem o LPG přímo od Oplu, tak ho montuje Auto Dobrovolný (a zachová záruku), jen za to dáte o pár kaček více, dle tel. sdělení 37tis.
No a to je asi vše co jsem chtěl říci.
Robert