Opel Astra H - přestavba na LPG
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Všechny zdravím a přidávám svou zkušenost s LPG.
Před rokem a půl jsem si kupoval novou Astru Classic s motorem 16XER a přímo od prodejce mám namontované LPG. Systém je klasický Tartarini bez nádobky s dodatečným mazáním (prý to není potřeba). Najel jsem 42 tis. km s průměrnou spotřebou 8,5 l plynu na 100 km při celkem rozumném stylu jízdy. Když jsem jezdil hodně dálnice, vydržela plná nádrž benzínu zhruba na 12 tis. km, po přestěhování jezdím i krátké trasy po městě, takže benzín je pryč už po cca 7,5 tis. km.
Celkové dojmy jsou smíšené, přepnutí na plyn na výkonu motoru poznat jde, sice málo, ale přece. Před Astrou jsem měl BMW 316i Compact r.v. 1999. Při koupi Oplu mě ani ve snu nenapadlo, že o 13 let maldší auto bude mít nižší výkon a vyšší spotřebu (papírově BMW 77 kW, při stejném stylu jízdy spotřeba 7 l/100 km, Astra 85 kW, počítač ukazuje 7,5 l benzínu /100 km). Zhruba po 28 tis. km odešel elektromagnet, který přepíná mezi plynem a benzínem, oprava v záruce, součástka byla silně zkorodovaná(!). Servisní prohlídky pro LPG jsou předepsány každých zhruba 15 - 20 tis. km, cena prohlídky s výměnou filtrů a s protokolem o těsnosti sousatvy stojí cca 1200 Kč.
Výsledná kalkulace nálkladů vztahující se k provozu na LPG v porovnání s benzínem:
LPG 40 tis. km:
Servisní prohlídky 2400 Kč
Palivo LPG 3400 l (prům 17,5 Kč/l) = 59500 Kč
Palivo benzín 200 l (prům 36 Kč/l) = 7200 Kč
Celkem náklady na km = 1,728 Kč
Benzín 40 tis km (teoreticky podle údajů z palubního počítače, spotřeba 7,5 l/100 km):
Palivo benzín 3000 l (36 Kč/l) = 108000 Kč
Celkem náklady na km = 2,7 Kč
Z výsledků je vidět, že oproti provozu na benzín se koná úspora ve výši 36 %. Přitom ekonomiku provozu ovlivňují ještě další faktory jako, životnost jednotlivých komponent použitého systému LPG, nutnost častěji tankovat a případné poplatky při technických kontrolách v budoucnu. V následujících letech navíc opět poroste spotřební daň z propan-butanu, pokud tedy neporoste cena benzínu, bude úspora ještě nižší.
Otázky do diskuze jsou následující:
Má někdo zkušenosti s dlouhodobým provozem LPG v tomto typu Astry, které by ekonomiku dál přiblížily?
Dokáže někdo z vlastních zkušeností říct, jestli pozoroval přímý vliv LPG na životnost součástí pohonné jednotky?
Těším se na informace o zkušenostech dalších uživatelů a přeju příjemného Silvestra:).
Před rokem a půl jsem si kupoval novou Astru Classic s motorem 16XER a přímo od prodejce mám namontované LPG. Systém je klasický Tartarini bez nádobky s dodatečným mazáním (prý to není potřeba). Najel jsem 42 tis. km s průměrnou spotřebou 8,5 l plynu na 100 km při celkem rozumném stylu jízdy. Když jsem jezdil hodně dálnice, vydržela plná nádrž benzínu zhruba na 12 tis. km, po přestěhování jezdím i krátké trasy po městě, takže benzín je pryč už po cca 7,5 tis. km.
Celkové dojmy jsou smíšené, přepnutí na plyn na výkonu motoru poznat jde, sice málo, ale přece. Před Astrou jsem měl BMW 316i Compact r.v. 1999. Při koupi Oplu mě ani ve snu nenapadlo, že o 13 let maldší auto bude mít nižší výkon a vyšší spotřebu (papírově BMW 77 kW, při stejném stylu jízdy spotřeba 7 l/100 km, Astra 85 kW, počítač ukazuje 7,5 l benzínu /100 km). Zhruba po 28 tis. km odešel elektromagnet, který přepíná mezi plynem a benzínem, oprava v záruce, součástka byla silně zkorodovaná(!). Servisní prohlídky pro LPG jsou předepsány každých zhruba 15 - 20 tis. km, cena prohlídky s výměnou filtrů a s protokolem o těsnosti sousatvy stojí cca 1200 Kč.
Výsledná kalkulace nálkladů vztahující se k provozu na LPG v porovnání s benzínem:
LPG 40 tis. km:
Servisní prohlídky 2400 Kč
Palivo LPG 3400 l (prům 17,5 Kč/l) = 59500 Kč
Palivo benzín 200 l (prům 36 Kč/l) = 7200 Kč
Celkem náklady na km = 1,728 Kč
Benzín 40 tis km (teoreticky podle údajů z palubního počítače, spotřeba 7,5 l/100 km):
Palivo benzín 3000 l (36 Kč/l) = 108000 Kč
Celkem náklady na km = 2,7 Kč
Z výsledků je vidět, že oproti provozu na benzín se koná úspora ve výši 36 %. Přitom ekonomiku provozu ovlivňují ještě další faktory jako, životnost jednotlivých komponent použitého systému LPG, nutnost častěji tankovat a případné poplatky při technických kontrolách v budoucnu. V následujících letech navíc opět poroste spotřební daň z propan-butanu, pokud tedy neporoste cena benzínu, bude úspora ještě nižší.
Otázky do diskuze jsou následující:
Má někdo zkušenosti s dlouhodobým provozem LPG v tomto typu Astry, které by ekonomiku dál přiblížily?
Dokáže někdo z vlastních zkušeností říct, jestli pozoroval přímý vliv LPG na životnost součástí pohonné jednotky?
Těším se na informace o zkušenostech dalších uživatelů a přeju příjemného Silvestra:).
- Reklama
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Robert.Szlachta napsal. Motor 16XER 85kW 05/2011
Stejně jako v Accentu jsem zvolil nejdražší a nejlépe hodnocený systém LandiRenzo. Do nádrže místo rezervy se vejde 52l plynu (fyzicky 49l se zvednutým plovákem), na krátké trasy s sebou vozím sadu na opravu pneu SLIME a na delší dojezdovku, kterou jsem si při koupi objednal.
Jediným problémem s LPG jsou po 40tis. km propálená sedla ventilů, a to v případě, že nejsou od výroby tvrzená (např. Astra 1,4 a 1,6 Twinport XEP). Můj motor 1,6 XER by již tvrzená sedla měl mít, ale pro jistotu jsem za 2 000,- nechal nainstalovat zařízení na jejich promazávání FlashLube (jednou za cca 8tis. km doliji 0,5 l speciálního oleje za 170,-), což zajistí jejich ochranu.
Dle mého mechanika, jehož služby využívám již 7let, je oprava sedel otázkou 10tis. Kč a to již včetně tvrzených.
Vychází mi, že z celkové spotřeby paliva činí benzín necelých 8% (na rozdíl od originálních Octavií LPG nemám vstřikování kapalné fáze, takže musím zkraje jet na benzín čekat pár km na zahřátí chladící kapaliny na 40 °C).
Palubní počítač mi ukazuje kombinovanou spotřebu 6,6 l/100km (asi to počítá ze spotřebovaného vzduchu - nevím).
Protože si veškeré tankování píšu, tak vím, že jsem spotřeboval 1972 l paliva (z toho necelých 8% benzínu VPower - jiný skoro nepoužívám).
Skutečná kombinovaná spotřeba od koupě je 8 l/100 km (pro šťouravé 8,048), což odpovídá obecné poučce, že LPG cucá o 1,5-2 l/100 km více než benzín.
V tomto výpočtu nezohledňuji fakt, že prvních 15tis. byl motor trošku žíznivější.
Jen na doplnění: Pokud jsi neměl motor již z výroby upraven na LPG a upravoval jej až prodejce, tak u motorů Z(A)16XER se používají dva druhy ventilů.
Kat.č. 55557862 (6 42 078) kromě dvojího paliva - LPG (benzin bez LPG)
Kat.č. 55572518 (6 42 029) pro dvojí palivo - LPG (benzin + LPG)
Pokud není auto již vyrobeno na používání LPG, ale dodatečně upraveno, tak se vesměs doporučuje přimazávání při používání LPG.
Syrový (nový) motor si sedne přibližně okolo 15-30 000km, kdy se již ustálí spotřeba paliva.
Stejně jako v Accentu jsem zvolil nejdražší a nejlépe hodnocený systém LandiRenzo. Do nádrže místo rezervy se vejde 52l plynu (fyzicky 49l se zvednutým plovákem), na krátké trasy s sebou vozím sadu na opravu pneu SLIME a na delší dojezdovku, kterou jsem si při koupi objednal.
Jediným problémem s LPG jsou po 40tis. km propálená sedla ventilů, a to v případě, že nejsou od výroby tvrzená (např. Astra 1,4 a 1,6 Twinport XEP). Můj motor 1,6 XER by již tvrzená sedla měl mít, ale pro jistotu jsem za 2 000,- nechal nainstalovat zařízení na jejich promazávání FlashLube (jednou za cca 8tis. km doliji 0,5 l speciálního oleje za 170,-), což zajistí jejich ochranu.
Dle mého mechanika, jehož služby využívám již 7let, je oprava sedel otázkou 10tis. Kč a to již včetně tvrzených.
Vychází mi, že z celkové spotřeby paliva činí benzín necelých 8% (na rozdíl od originálních Octavií LPG nemám vstřikování kapalné fáze, takže musím zkraje jet na benzín čekat pár km na zahřátí chladící kapaliny na 40 °C).
Palubní počítač mi ukazuje kombinovanou spotřebu 6,6 l/100km (asi to počítá ze spotřebovaného vzduchu - nevím).
Protože si veškeré tankování píšu, tak vím, že jsem spotřeboval 1972 l paliva (z toho necelých 8% benzínu VPower - jiný skoro nepoužívám).
Skutečná kombinovaná spotřeba od koupě je 8 l/100 km (pro šťouravé 8,048), což odpovídá obecné poučce, že LPG cucá o 1,5-2 l/100 km více než benzín.
V tomto výpočtu nezohledňuji fakt, že prvních 15tis. byl motor trošku žíznivější.
Jen na doplnění: Pokud jsi neměl motor již z výroby upraven na LPG a upravoval jej až prodejce, tak u motorů Z(A)16XER se používají dva druhy ventilů.
Kat.č. 55557862 (6 42 078) kromě dvojího paliva - LPG (benzin bez LPG)
Kat.č. 55572518 (6 42 029) pro dvojí palivo - LPG (benzin + LPG)
Pokud není auto již vyrobeno na používání LPG, ale dodatečně upraveno, tak se vesměs doporučuje přimazávání při používání LPG.
Syrový (nový) motor si sedne přibližně okolo 15-30 000km, kdy se již ustálí spotřeba paliva.
Astra H Z16XEP HB 10/2006 / Astra F X16SZ HB 5/1993
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Moje zkušenosti s LPG jsou také jen pozitivní, první auto koupené v roce 1999 jako nové - astra classic (F), motor x14nz, po 60.000 km tam šlo BRC, obyčejné, v roce 2010 jsem ho prodával s 338.000 km, dodnes jezdí bez problémů, spotřeba tam byla super 6,5-8,0 l/100km. Nevěděl jsem tehdy, že musím mít aspoň 1/4 nádrže benzínu, tak mi odešlo čerpadlo benzínu a tak jsem měsíc i startoval na plyn, dokonce v -15°C
Do Zafirky okamžitě šlo BRC - bez přímazu, z18xe má ještě dobrá sedla-po prodeji, montáž provedla firma FEDOR AUTO z Prostějova, do dneška ujeto cca 80.000 km, spotřeba lpg 8.48l/100km, benzínu 1.03
Do Zafirky okamžitě šlo BRC - bez přímazu, z18xe má ještě dobrá sedla-po prodeji, montáž provedla firma FEDOR AUTO z Prostějova, do dneška ujeto cca 80.000 km, spotřeba lpg 8.48l/100km, benzínu 1.03
ZAFIRA 1,8i 16V 2003 Z18XE, TC,AUT.KLIMA, PC,TEMPOMAT,LPG sekvenční BRC
OP-COM v PL, EN, CZ, SK + redukce na starší Oply
Ex Astra F C14NZ LPG, prodáno ve 338000km, nyní 480000km - žel nyní K.O.
OP-COM v PL, EN, CZ, SK + redukce na starší Oply
Ex Astra F C14NZ LPG, prodáno ve 338000km, nyní 480000km - žel nyní K.O.
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Já se rozmýšlím nad LPG snad půl roku... Už už jsem rozhodlý a pak do toho přijde buď uživatel se špatnou zkušeností nebo mechanik, který mě povídá o autech ve strašném stavu co k němu jezdí na LPG, které to údajně způsobilo...
Pokud budu vycházet z údajů od negu tak šetřím cca 1kč/km... Nájezd 20tis km/rok takže cca 16měs a mám zpět Landi Renzo za 26tis. Pak mi to šetří 1700kč/měs...
Teorie je moc hezké, ale stále si nejsem jistý jestli tomu autu neuškodím... A hlavně je druhá věc, že jsem si koupil před rokem hatchbacka, ale pomalu začíná být na obzoru rodina, takže do 5 let stejně budu chtít kombíka... Což by se asi vyplatilo, ale otázka je jak se mě pak bude prodávat auto s lpg... A hlavně si nejsem jistý jestli nezměním práci a to pak netuším jaký budu mít nájezd... Hmmm kdyby si to předělal hned v březnu jak jsem to koupil, tak mám aspoň 2/3 splacené...
Pokud budu vycházet z údajů od negu tak šetřím cca 1kč/km... Nájezd 20tis km/rok takže cca 16měs a mám zpět Landi Renzo za 26tis. Pak mi to šetří 1700kč/měs...
Teorie je moc hezké, ale stále si nejsem jistý jestli tomu autu neuškodím... A hlavně je druhá věc, že jsem si koupil před rokem hatchbacka, ale pomalu začíná být na obzoru rodina, takže do 5 let stejně budu chtít kombíka... Což by se asi vyplatilo, ale otázka je jak se mě pak bude prodávat auto s lpg... A hlavně si nejsem jistý jestli nezměním práci a to pak netuším jaký budu mít nájezd... Hmmm kdyby si to předělal hned v březnu jak jsem to koupil, tak mám aspoň 2/3 splacené...
---------------------------
Astra H 1,8 XER 103kW
facelift 2008, Sport packet
hatchback
---------------------------
Astra H 1,8 XER 103kW
facelift 2008, Sport packet
hatchback
---------------------------
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
negu: prepočítaj úsporu : http://www.spritmonitor.de/en/detail/494135.html . Týždenná úspora oproti Kia Rio 1.4 je cca 20 EUR.
S možnými problémami s ventilmi počítam, a ak prídu, tak tam pôjdu tvrdené pre LPG. Mám aj ochranu ventilov od JLM, ale či to naozaj pomáha netuším.
S možnými problémami s ventilmi počítam, a ak prídu, tak tam pôjdu tvrdené pre LPG. Mám aj ochranu ventilov od JLM, ale či to naozaj pomáha netuším.
Opel Astra J, A16XER + LPG, 2010.
Programovanie riadiacich jednotiek vozidiel Opel, aktivácia komfortných funcií a palubných PC originálnym diagnostickým testerom GM MDI.
Lustrácia Security a Radio kódov z VIN čísla vozidiel Opel.
Programovanie riadiacich jednotiek vozidiel Opel, aktivácia komfortných funcií a palubných PC originálnym diagnostickým testerom GM MDI.
Lustrácia Security a Radio kódov z VIN čísla vozidiel Opel.
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Máte prosím niekto skúsenosti s TorquePro aplikáciou na mobile, ktorá číta údaje z ECU auta? Dá sa cez niektorý vyčítaný údaj identifikovať nejaká chystajúca sa závada v motore či namontovanom LPG systéme?
Zatiaľ len objavujem toto fórum, tak som pridal graf z jednej kratšej cesty do asi paralelnej diskusie s názvom LPG v A16XER . Zaujal ma tam príspevok Skrolanta o okamžitej dĺžke vstreku.
Pri montáži LPG pred mesiacom ma uisťovali, že aj s týmito základnými nastaveniami bude LPG systém dávať kvalitnú palivovú zmes.
Netuším ale, či je to pravda, preto rozmýšľam, čo môže urobiť človek sám, aby sa mu sedlá ventilov neprepálili? Pomôže takáto mobilná aplikácia na OBD?
Či skôr menej dynamický štýl jazdy? Domazávanie Lube, ktoré ale má aj veľa odporcov? Spraviť každý 10. vstrek z benzínu namiesto LPG? Prípadne niečo úplne iné?
Zatiaľ len objavujem toto fórum, tak som pridal graf z jednej kratšej cesty do asi paralelnej diskusie s názvom LPG v A16XER . Zaujal ma tam príspevok Skrolanta o okamžitej dĺžke vstreku.
Pri montáži LPG pred mesiacom ma uisťovali, že aj s týmito základnými nastaveniami bude LPG systém dávať kvalitnú palivovú zmes.
Netuším ale, či je to pravda, preto rozmýšľam, čo môže urobiť človek sám, aby sa mu sedlá ventilov neprepálili? Pomôže takáto mobilná aplikácia na OBD?
Či skôr menej dynamický štýl jazdy? Domazávanie Lube, ktoré ale má aj veľa odporcov? Spraviť každý 10. vstrek z benzínu namiesto LPG? Prípadne niečo úplne iné?
Opel Astra H Caravan 1.6, 85 kW, LPG
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Já jezdím na LPG cca. 2 roky. Dal jsem ho do VOLVO V50, 1.8i, které mi zachránilo život. Než jsem prodal vrak, tak jsem si LPG vymontoval a teď ho mám v dalším autě. (nouzově FF 1.6) Ve Volvu jsem najel cca. 12tkm a s Focusem mám zhruba totéž. Takže LPG má něco přes 20tkm.
U LPG nejvíc záleží na seřízení. Motor, resp. výfukové ventily a jejich sedla a u některých aut i katalyzátor či přední lambda (Subaru) trpí špatným seřízením. Vadí mu chudá směs, která produkuje žhavější zplodiny než to umí chudá směs na BA.
Normální směs je v poho a bohatá taky. Teda pro motor. Pro jeho řídící jednotku je jiná než normální směs špatně, adaptuje si mapu a pak to blbne na BA. A o tom je to seřízení. Aby ve všech jízdních režimech měl motor normální směs. K tomu je taky třeba mít kvalitní LPG systém, které je stabilní, drží parametry a vydrží i nekvalitní LPG. Další proměnou je kvalita samotného LPG. Ale to je problém všech paliv u nás, jak se zdá.
U LPG nejvíc záleží na seřízení. Motor, resp. výfukové ventily a jejich sedla a u některých aut i katalyzátor či přední lambda (Subaru) trpí špatným seřízením. Vadí mu chudá směs, která produkuje žhavější zplodiny než to umí chudá směs na BA.
Normální směs je v poho a bohatá taky. Teda pro motor. Pro jeho řídící jednotku je jiná než normální směs špatně, adaptuje si mapu a pak to blbne na BA. A o tom je to seřízení. Aby ve všech jízdních režimech měl motor normální směs. K tomu je taky třeba mít kvalitní LPG systém, které je stabilní, drží parametry a vydrží i nekvalitní LPG. Další proměnou je kvalita samotného LPG. Ale to je problém všech paliv u nás, jak se zdá.
-
- Příspěvky: 29
- Registrován: 21 črc 2011, 17:33
Re: Opel Astra H - přestavba na LPG
Buďte zdrávi pánové s LPG a přemýšlející o LPG.
Velmi stručně shrnu své zkušenosti s LPG LandiRenzo v nové (05/2011) Astře H caravan Z16 XER (Classic III).
Jak jsem psal výše, po vyzvednutí rovnou na přestavbu.
Vůz má najeto 177 000.
Zásadnějsí opravy:
2,5 let výměna zapalovací cívky (na LPG při akceleraci auto cukalo, na benzín bylo vše OK)
4,5 let výměna benzínového čerpadla!!!! (asi mu nečinnost nesvědčí!!!)
6,5 let rozvody
nyní prasklý výměník oleje a přebroušení sedel výfukových ventilů a výměna 8mi výfukových ventilů, jinak motor je v nejlepší kondici a přede jak kotě. Chtěl jsem již auto nové, ale změnil jsem názor, raději za dva roky vyměním LPG nádrž a budu fungovat dál.
Protože si každé tankování poctivě píši, dají se s daty dělat zajímavá srovnání.
Při 173 800 km provedena analýza ekonomiky LPG systému.
spotřebováno 6,7% benzínu, celkem 948,77 litrů za 31 571,40 Kč
spotřebováno 93,3% LPG, celkem 13 216,94 litrů za 200 595,81 Kč
Náklady při použití POUZE benzínu (-15%): 400 673,08 Kč
Úspora na palivu při použití LPG: 168 505,87
Pozn.: Při výpočtu nákladů jízdy pouze na benzín je již zohledněna nižší spotřeba při provozu na benzín o 15%!!!
Při 176 211 km:
Celková průměrná spotřeba paliva 8,1 l/100km
Průměrné náklady na 1km od pořízení vozidla = 1,32 Kč/km
Náklady na pořízení LPG 33tis.
Pravda, výše uvedené parametry stojí na skutečnosti, že jsem poměrně klidný a defenzivní řidič. Originální letní pneu GoodYear Eagle NCT 5 najely celkem 80tis. a 1. zimní Kleber Krisalp HP 2 najely 70tis. Původní brzdové destičky mají opotřebení cca 50%.
Velmi stručně shrnu své zkušenosti s LPG LandiRenzo v nové (05/2011) Astře H caravan Z16 XER (Classic III).
Jak jsem psal výše, po vyzvednutí rovnou na přestavbu.
Vůz má najeto 177 000.
Zásadnějsí opravy:
2,5 let výměna zapalovací cívky (na LPG při akceleraci auto cukalo, na benzín bylo vše OK)
4,5 let výměna benzínového čerpadla!!!! (asi mu nečinnost nesvědčí!!!)
6,5 let rozvody
nyní prasklý výměník oleje a přebroušení sedel výfukových ventilů a výměna 8mi výfukových ventilů, jinak motor je v nejlepší kondici a přede jak kotě. Chtěl jsem již auto nové, ale změnil jsem názor, raději za dva roky vyměním LPG nádrž a budu fungovat dál.
Protože si každé tankování poctivě píši, dají se s daty dělat zajímavá srovnání.
Při 173 800 km provedena analýza ekonomiky LPG systému.
spotřebováno 6,7% benzínu, celkem 948,77 litrů za 31 571,40 Kč
spotřebováno 93,3% LPG, celkem 13 216,94 litrů za 200 595,81 Kč
Náklady při použití POUZE benzínu (-15%): 400 673,08 Kč
Úspora na palivu při použití LPG: 168 505,87
Pozn.: Při výpočtu nákladů jízdy pouze na benzín je již zohledněna nižší spotřeba při provozu na benzín o 15%!!!
Při 176 211 km:
Celková průměrná spotřeba paliva 8,1 l/100km
Průměrné náklady na 1km od pořízení vozidla = 1,32 Kč/km
Náklady na pořízení LPG 33tis.
Pravda, výše uvedené parametry stojí na skutečnosti, že jsem poměrně klidný a defenzivní řidič. Originální letní pneu GoodYear Eagle NCT 5 najely celkem 80tis. a 1. zimní Kleber Krisalp HP 2 najely 70tis. Původní brzdové destičky mají opotřebení cca 50%.
Astra H Caravan 1.6, 85 kW, LPG
06/2011
06/2011