Stránka 1 z 1

Kontrola vůle ventilů

Napsal: 30 dub 2019, 18:49
od JaroB
Zdravím, chtěl jsem se zeptat, jestli Vám v servisu udělali seřízení vůle ventilů. Je to v servisní knížce jako úkon, který by se měl dělat ve stejném intervalu jako rozvody. Motor Z16XER.
Při objednávce do autorizovaného servisu na rozvody mi bylo sděleno, že tento úkon nedělají. Prý je to nákladné a problém je u motorů s dodělaným LPG.
Shodou náhod jsem četl toto ve Světě motorů.
Kde je tedy pravda?
20190430_071739.jpg

Re: Kontrola vůle ventilů

Napsal: 01 kvě 2019, 07:39
od Luigy87
Ahoj, dělat se to musí. Cenu ti neodhadnou. Záleží kolik budeš mít vadných zdvihátek. Já jsem si to dělal sám před nedávnem i s výměnou ventilových vodítek a rozvodů. A ze 16 jsem měl vadná 4. Jedno mě stálo neorigo cca 260Kč (záleží pole tloušťky), origoš by stál jednou tolik. Nedokázal jsem změřit přesně 0,21mm- 0,29mm na sacích a 0,27mm - 0,35 na výfukových ventilových. Prostě. když jsem tam nešlo strčit 0,2/0,25mm nebo 0,3/0,35mm bylo volná, tak jsem změnil zdvihátko. Všechny jsem měl, zaklepané (Najeto bylo 165000km z toho cca 60000km na LPG). Tu ventilovou vůli se můžeš změřit sám. Musíš sundat. zapalovací lištu a kryt ventilů.

A ještě záleží, kdo to bude dělat. Když to bude dělat zkušený. Tak to má do 5 hodin hotové. Když neznalý, tak i dva dny :D



https://www.youtube.com/watch?v=tBI5dw3 ... x=3&t=155s
https://www.youtube.com/watch?v=nn8pOAo ... dex=4&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=hyu33fp ... dex=5&t=0s

Re: Kontrola vůle ventilů

Napsal: 01 kvě 2019, 08:23
od Stan.
Ventilová vůle se má kontrolovat a případně seřizovat při 150tkm. Pravdu má článek ze Světa motorů. Nedávno jsem četl, že hodně motorů s tímto druhem seřizování ventilové vůle po ujetí okolo 200tkm skončí výměnou podpálených ventilů a opravou hlavy. Jelikož úkon seřizování se opomíjí. Tento druh seřizování ventilů kalibrovanýma zdvihátkama (hrníčkama) se začal používat u vice značek moderních motorů z důvodů snížení setrvačných hmot. Pokud chceš nepředraženou a kvalitní práci, tak si najdi nějaký doporučený servis, nemusí být značkový. Případně se můžeš domluvit například zde http://www.carteam.cz , mají sice v popisu diagnostiku, ale dělají vše. Nebo pak http://www.ase-dedic.com/ . Máš to sice trochu z ruky, ale obě tyto firmy zaručují poctivou a nepředraženou práci. Jezdí tam kolegové i ze vzdálenosti až 200km. Seřizování ventilové vůle u těchto motorů je finančně i časově dost náročné, 2-3 dny na dílně. Po změření ventilové vůle se mění kalibrovaná zdvihátka u ventilů s malou nebo velkou vůlí. Proto se musí vymontovat vačkové hřídele a vyndat kalibrovaná zdvihátka pro přečtení jejich míry (hodnoty), po přepočtu požadované míry se pak objednají nové zdvihátka. Teprve po obdržení nových zdvihátek je možné motor opět smontovat. Proto se tomu servisy dost brání, jelikož jim to blokuje stání, aniž by se na vozidle dělalo. A tak raději povědí, že se to nedělá. Cena je pak rozdílná podle počtu vyměněných kalibrovaných zdvihátek https://opel.7zap.com/cs/car/a04/e/5/24-0/ ,1 kus origo zdvihátka stojí okolo 500kč.

Re: Kontrola vůle ventilů

Napsal: 10 čer 2019, 20:17
od JirkaF
2Stan.:
Asi popisuješ ten nejsprávnější, resp. doporučený servisní postup, ale dá se to zmáknout i alternativním a levnějším postupem.
Řešil jsem onehdá zaklepané ventily u Focuse 1, taky 1.6, taky s kalíšky. Zhora jsou cementované. Ofiko se mají měnit ty kalíšky v podobné ceně, myslím říkali 600 za kus. Dělají se v několika tloušťkách, takže nedojde k seřízení jak člověk chce, ale jak je mu dovoleno výrobcem..
Známý mechanik změřil vůle. Zaklepány byly všechny výfukové a většina sacích. Celkem 11 ze 16. Těch jedenáct nechal opracovat zevnitř, aby nebylo porušeno cementování, které se stýká s vačkou. Jak přesně nevím. Samotné opracování 11ks kalíšků bylo za 1600KČ + práce, tuším cca. litr. 11 nových kalíšků by bez práce stálo 6600...

Re: Kontrola vůle ventilů

Napsal: 11 čer 2019, 11:57
od Stan.
JirkaF píše:2Stan.:
Asi popisuješ ten nejsprávnější, resp. doporučený servisní postup, ale dá se to zmáknout i alternativním a levnějším postupem.
Řešil jsem onehdá zaklepané ventily u Focuse 1, taky 1.6, taky s kalíšky. Zhora jsou cementované. Ofiko se mají měnit ty kalíšky v podobné ceně, myslím říkali 600 za kus. Dělají se v několika tloušťkách, takže nedojde k seřízení jak člověk chce, ale jak je mu dovoleno výrobcem..
Známý mechanik změřil vůle. Zaklepány byly všechny výfukové a většina sacích. Celkem 11 ze 16. Těch jedenáct nechal opracovat zevnitř, aby nebylo porušeno cementování, které se stýká s vačkou. Jak přesně nevím. Samotné opracování 11ks kalíšků bylo za 1600KČ + práce, tuším cca. litr. 11 nových kalíšků by bez práce stálo 6600...
Tvůj popisovaný postup lze použít u hrníčků s kalibrovanýma vnějšíma nebo vnitřníma podložkama, kde jedna plocha není v přímém dotyku s vačkou nebo ventilem, viz obrázek 12 a 13 na straně 13.
Tuto metodu lze použit u vznětových motorů Z17DTL(DTH) nebo Z19DTL(DT)
U nových hlavně zážehových motorů Z16XEP/XE1/LET nebo (A)Z16XER/(A)Z18XER a vznětových motorů (A)Z17DTJ(DTR) se používají již celé kalibrované hrníčkové podložky viz obr. 14 na straně 13.
Které mají tvrzené obě dotykové strany a tam již tato metoda nelze použit
https://www.repxpert.cz/cs/mediadocumen ... rain-PC/cs
https://opel.7zap.com/cs/car/a04/e/5/24-0/
Podložka k úpravě podle Tvého popisu viz Ford Focus 1 1,6 16V položka 6K514
https://ford.7zap.com/cs/car/42/code.yy ... 463/67361/

Re: Kontrola vůle ventilů

Napsal: 11 čer 2019, 20:23
od JirkaF
Může být. Jak přesně to má Focus u benzínové 1.6ky řešeno nevím, rozebrané jsem to neviděl. Že by tam byly tvrzené podložky se nezmiňoval.
Nechával jsem si ty vůle seřídit na horní limit=škvírku, protože před montáží LPG jsem si ty vůle nechával měřit a již tehdy byly některé blízko minima a při další kontrole s plynem a + 20tkm se to muselo řešit jak jsem popisoval.