Někteří chtěli znát i přesné podmínky při testu. Auto: Opel Astra H Caravan 1,7 CDTI 74kW. Posádka: pětičlená rodina (2 dospělí a 3 děti) a plný kufr věcí. Pneu: zimní 205/55/R16 nahuštěné na 2,5 vepředu a 2,9 vzadu.
Na začátku, v Havlíčkově Brodě, jsem u pumpy dotankoval nádrž do plna tak, aby to nebylo jen po první cvaknutí tankovací pistole, ale abych nádrž naplnil co možná po okraj kvůli přesnějšímu měření skutečně spotřebovaného paliva (pistole u pumpy totiž vypíná i při zpěněném palivu). Natankoval jsem 9 litrů (měl jsem totiž dostatečnou zásobu nafty v nádrži). Potvrdila se na fóru řečená domněnka, že si s tak „malým“ tankováním chvilku přístroje nedokáží poradit a zaregistrují je až po určité chvíli (jak kdosi vtipně napsal, že to trvá, než to do nádrže doteče
![Mrknutí ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Po natankování a resetování ukázal počítač dojezd 977 km. Ani ručička na ukazateli množství paliva v nádrži se hned nedostavila do polohy plné nádrže. Tak se stalo až po ujetí několika km.
obr. PA283067.JPG
Jakmile jsme se rozjeli, počítač začal počítat naši spotřebu a dojezd. Po ujetí 4,4 km ukazoval dojezd 968 km (obr PA283071.JPG), průměrnou spotřebu 8,3 l / 100 km (PA283073.JPG), průměrnou rychlost 72km/h (PA283069.JPG) a spotřebované palivo 0,4 litru (PA283074.JPG - vše fotografováno spolujezdcem za jízdy).
Po ujetí dalších 11,3 km (od pumpy celkem 15,7 km - PA283078.JPG) už byla situace ohledně průměrné spotřeby na hodnotě 5,2 l / 100 km a hodnota dojezdu začala stoupat na hodnotu 974 km a stoupala stále dál (v 11:59 to už bylo 979 km).
Po 20 km po silnici 1. třídy jsme najeli na brněnskou D1 a rozjeli se na 130 km/h. Sledoval a fotil následující hodnoty. Ujeli jsme 49,8 km (PA283085.JPG), průměrná spotřeba se snížila na 4,9 l / 100 km (PA283087.JPG) a tím pádem i dojezd se zvýšil na 1010 km (obr. PA283086.JPG). Mimochodem, průměrná rychlost se v této chvíli pohybovala na úrovni 102 km/h (obr. PA283084.JPG). Na dálnici jsem udržoval tempomatem rychlost 130 km/h a tak po ujetí 77,3 km byla hodnota průměrné spotřeby na hodnotě 4,9 l / 100 km (obr. PA283092.JPG) a dojezd 1047 km (obr. PA283093.JPG). Po příjezdu do Brna, tedy ujetí 101 km byla hodnota průměrné spotřeby na hodnotě 4,6 l / 100 km, hodnota spotřebovaného paliva 4,7 litru a hodnota dojezdu 1104 km (obr PA283110.JPG). Po 1:45 hodiny jsme pokračovali dále v cestě (hodnota dojezdu byla stejná jako při odchodu z auta – obr. PA283111.JPG). Na dálnici jsme se pěkně rozjeli, ale za chviličku (za 16 km) už byla hodnota průměrné spotřeby na hodnotě 4,8 l / 100 km (obr. PA283112.JPG), dojezd se zmenšil na 1007 km (obr. PA283113.JPG). Přeci jen bylo znát, že to předtím bylo do Brna z kopce dolů, takže jakmile jsme vyrazili z Brna, spotřeba se zvýšila.
Po ujetí 181,3 km (hodnota zobrazovaná PP a na tachometru byla stejná) byla průměrná spotřeba 5,1 l / 100 km (obr. PA283114.JPG), průměrná rychlost 108 km/h (obr. PA283115.JPG) a ukazovaný dojezd 779 km (obr. PA283116.JPG). Po další čtvrthodince jízdy po dálnici klesla hodnota dojezdu na 714 km, to už jsme ujeli 213 km (obr. PA283120.JPG). V tomto okamžiku, kdybych sečetl hodnotu dojezdu po natankování (to bylo 977 km) se skutečností, pak rozdíl činil 50 km (714+213= 927 a 977-927=50 km). Jde vidět, jak spotřeba mírně narůstala. Na výjezdu z dálnice u Hranic na Moravě byla hodnota průměrné spotřeby na hodnotě 5,2 l / 100 km (obr. PA283124.JPG), počet ujetých km byl 216,6 km (15:17 hod. – obr. PA283124.JPG). Po sjezdu z dálnice se hodnota dojezdu opět začala zvyšovat na 735 km a to pouze po ujetí 6,2 km po okreskách a přes Hranice na Moravě (obr. PA283125.JPG). Průměrná rychlost klesla na 106 km/h (obr. PA283130.JPG) a průměrná spotřeba na 5,1 l / 100 km (obr. PA283131.JPG). Dojezd v tuto chvíli ukazoval stále 735 km.
Cesta pokračovala dále a v Žilině po ujetí 329,2 km od tankování se hodnota dojezdu ukázala jako 712 km – obr PA283133.JPG (od poslední hodnoty dojezdu v Hranicích na Moravě, která byla 735 km jsme ujeli 98,9 km). Po ujetí 103,2 km směrem na Liptovský Mikuláš ukazovala hodnota dojezdu 588 km (obr. PA283134.JPG). To už jsme za sebou měli 432,7 km od posledního tankování (sečtení ujeté vzdálenosti a udávaného dojezdu činilo 1020,4 km). Ukazovaná hodnota kolik bylo spotřebováno paliva byla 21,8 l, průměrná rychlost 80 km/h.
Druhý den ráno po nastartování zůstaly hodnoty nezměněné (obr. PA293198.JPG) avšak za chladného počasí (4 stupně) a stoupání směrem k Vysokým Tatrám se po ujetí 17,5 km hodnota dojezdu snížila na 503 km (obr. PA293212.JPG). Jen tento krátký výlet s jednou zastávkou ve vesnici a jízdou po lesní cestě si vyžádal 1,3 litru paliva. Jo, studený a vychlazený motor chce své…(spočítaná průměrná spotřeba z tuto trasu je 7,42 l / 100km).
Po ujetí 34,4 km po Vysokých Tatrách přes Štrbské Pleso do Starého Smokovce ukazovala hodnota dojezdu 497 km (obr. PA293217.JPG). Jde vidět, že jak se motor zahřál a přejeli jsme přes „vrchol“ naší cesty, hnedle se spotřeba snižovala. Počet ujetých km od začátku byl 484,2 km a hodnota spotřebovaného paliva nabrala hodnotu 25,0 litru (obr. PA293218.JPG). Po ujetí 549,8 km byla hodnota dojezdu 590 km (v tomto okamžiku ale silně ovlivněná dlouhým, více než 20 km, klesáním ze Štrbského Plesa) – obr. PA293225.JPG. Průměrná spotřeba 5,0 l / 100 km (obr. PA293226.JPG) a spotřebované palivo bylo 27,9 litru (obr. PA293227.JPG).
Následující den hodnota dojezdu z pochopitelných důvodů klesala velmi strmě. Už po ujetí 4 km klesla 553 km (inu, už jsme nejeli z kopce, přes město, kde byla malá zácpa a ještě k tomu se studeným motorem) – obr. PA303337.JPG. Po dalších 7,5 km už byl dojezd realističtějších 518 km (obr. PA303345.JPG) a pomalu se ještě snižoval (o minutu později už 515 km).
Po ujetí 747 km ukazoval dojezd 216 km (obr. PA303350.JPG).
A ještě poslední mezičas před závěrečným tankováním. Od začátku najeto 787 km (obr. PA303351.JPG), dojezd ukazuje 167 km, spotřebováno 39,0 l nafty a průměrná spotřeba 4,9 l / 100 km.
Tankování proběhlo při najetí 787,4 km, spotřebováno 39,2 l nafty, dojezd 166 km. Průměr spotřeby zůstal na hodnotě 4,9 l / 100 km. Natankoval jsem 39,5 l nafty, takže mnou naměřená možná odchylka od měření palubního počítače je 0,3 l nafty. Dojezd po natankování do plna (opravdu do plna!) byl 1027 km (obr PA313360.JPG).
Shrnutí a postřehy:
Počítač dojezd dopočítává dle aktuální spotřeby.
Dojezd po natankování PP počítá ze spotřeby posledního ujetého úseku (kolik km však nevím – není to jen aktuální spotřeba). Je to logické, protože styl jízdy i dopravní situace mění aktuální spotřebu paliva. Za celou dobu, i při různých změnách režimu jízdy, hodnota dojezdu nenabírala nějaká extrémní čísla, která by neodpovídala skutečnosti. Jen po dlouhém, cca 20 km) sjezdu z Vysokých Tater se hodnota dojezdu dost natahovala, což bylo logické vzhledem k dodávanému množství paliva (např. 1,8 l / 100 km při jízdě 90 km / h při mírném klesání).
Naměřený rozdíl spotřebovaného a natankovaného množství paliva činil 0,3 l (při tankování 39,5 litrů paliva). Za celý test bylo najeto 787,4 km.
Pokud máte další otázky, ptejte se, dokud to mám v čerstvé paměti.