Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Během dvou týdnů jsem dnes podruhé zažil dost nebezpečný zásah ESP. Zajímalo by mne zda máte někdo podobné nebezpečné zážitky.
Situace byla pokaždé stejná. V ostřejší levotočivé zatáčce při lehkém stoupání došlo k přibrždění pravého předního kola. Důvod je na snadě - pouze řidič v aute, v levotočivé zatáčce odlehčení pravého předního kola, troška šotoliny na silnici a přetížení.
Po ESPečkovém přibrždění pravého předního kola dojde k tomu že zadek "ustřelí" doprava (kola jsou totiž vytočená doleva a levé kolo zabírá - zadek se odlepí a valí dopředu doprava.
Bohužel je to dost nebezpečné -minulý týden při cca 90km/hod jsem skončil mimo silnici (ve trávě) a jen díky rychlé reakci trhnutí volantem +brzda na všechny čtyři a plyn jsem neskončil ve stromu. Dnes jsem se "hejbl" ze středu silnice na kraj (ještě že jsem nejel po kraji silnice -byl bych ve svodidlech)
Oboje se mně stalo při nastaveném podvozku IDS+ na comfort -při sportu jsem tento problém ještě neměl) Mám cca 5mm vzorek pneu Dunlop SP1 sport na 18kách kolech a pro lepší držení origo podložky pod koly které rozširují nápravu o cca 2cm (celkem 4cm) od sebe.
Jaké máte zkušenosti? Měl - má někdo obdobný problém?
Situace byla pokaždé stejná. V ostřejší levotočivé zatáčce při lehkém stoupání došlo k přibrždění pravého předního kola. Důvod je na snadě - pouze řidič v aute, v levotočivé zatáčce odlehčení pravého předního kola, troška šotoliny na silnici a přetížení.
Po ESPečkovém přibrždění pravého předního kola dojde k tomu že zadek "ustřelí" doprava (kola jsou totiž vytočená doleva a levé kolo zabírá - zadek se odlepí a valí dopředu doprava.
Bohužel je to dost nebezpečné -minulý týden při cca 90km/hod jsem skončil mimo silnici (ve trávě) a jen díky rychlé reakci trhnutí volantem +brzda na všechny čtyři a plyn jsem neskončil ve stromu. Dnes jsem se "hejbl" ze středu silnice na kraj (ještě že jsem nejel po kraji silnice -byl bych ve svodidlech)
Oboje se mně stalo při nastaveném podvozku IDS+ na comfort -při sportu jsem tento problém ještě neměl) Mám cca 5mm vzorek pneu Dunlop SP1 sport na 18kách kolech a pro lepší držení origo podložky pod koly které rozširují nápravu o cca 2cm (celkem 4cm) od sebe.
Jaké máte zkušenosti? Měl - má někdo obdobný problém?
Astra GTC 1,9 (110kW)
- Reklama
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Nějak nechápu, jak může v levotočivé zatáčce dojít k nadlehčení pravého kola? Sorry, asi to nějak nechápu, ale určitě by pomohlo jezdit rychle jen tam, kde víš, co si můžeš dovolit
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
corsaczek: Při levotočivé je projetá dráha levého kola kratší - pravého delší, tedy dojde k přetížení levého kola a odlehčení pravého. Obdobné ostré zatáčky jsem jezdil ve fiatu bez ESP s výrazně horšímy koly (R15 195 65) bez problému (no pneumaty žvejkaly a pískaly)
Problém mám jen s ostřejšíma zatáčkama na okreskách (typ Farynova zatáčka staré velké ceny), klasické a pozvolné jsou na projetí absolutně "labůžo"
Problém mám jen s ostřejšíma zatáčkama na okreskách (typ Farynova zatáčka staré velké ceny), klasické a pozvolné jsou na projetí absolutně "labůžo"
Astra GTC 1,9 (110kW)
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
V ľavotočivej zákrute je je predsa dráha ľavého kolesa (je vo vnútri) kratšia a dôjde k jeho odľahčeniu.Haczek píše:Při levotočivé je projetá dráha levého kola kratší - pravého delší, tedy dojde k přetížení levého kola a odlehčení pravého
Astra GTC 1,9 (110kW) No Swirl flaps. No EGR.;F 1,4 Caravan
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Kesi na půl by to platilo třeba u Alfy kde pro tento případ vytvořili samosvorný diferenciál (Q2) -obě kola by byla hnána rozdílnou silou -pravé víc, levé méně
Astra samosvor nemá- kola jsou poháněna stejnou silou (představ si kružítko které zabodneš vlevo a vpravou kroužíš -pravou část kružítka odlehčuješ aby jsi mohl kroužit :-b )
a ještě to rozvedu - ESP zjistí že pravé kolo "podkluzuje" protože se otáčí v ostré zatáčce více než levé. ESP jej přibrzdí a tím dojde k paradoxuní situaci. Levé kolo stále valí doleva, pravé brzdí a tím se zadek začne cpát doprava (odstredivou silou)
Astra samosvor nemá- kola jsou poháněna stejnou silou (představ si kružítko které zabodneš vlevo a vpravou kroužíš -pravou část kružítka odlehčuješ aby jsi mohl kroužit :-b )
a ještě to rozvedu - ESP zjistí že pravé kolo "podkluzuje" protože se otáčí v ostré zatáčce více než levé. ESP jej přibrzdí a tím dojde k paradoxuní situaci. Levé kolo stále valí doleva, pravé brzdí a tím se zadek začne cpát doprava (odstredivou silou)
Naposledy upravil(a) Haczek dne 20 zář 2009, 22:16, celkem upraveno 1 x.
Astra GTC 1,9 (110kW)
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Porozmýšľam zajtra dnes sa my to nezdá.
Astra GTC 1,9 (110kW) No Swirl flaps. No EGR.;F 1,4 Caravan
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
originál podložky? to bych chtěl vidět
Zprávy pouze emailem na info zavináč doopla.cz
_________________
Astra G 3dv. Z16XE Automat
Astra G 3dv. Z20LET OPC
DoOpla.cz – Opel originální díly, příslušenství a oleje Opel
_________________
Astra G 3dv. Z16XE Automat
Astra G 3dv. Z20LET OPC
DoOpla.cz – Opel originální díly, příslušenství a oleje Opel
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
vojta: Eibach to nejsou je to ta druhá značka s homologaci a TUV (si nemůžu spomenout na název výrobce)
už vím H&R Spezialfedern GmbH
už vím H&R Spezialfedern GmbH
Naposledy upravil(a) Haczek dne 20 zář 2009, 22:21, celkem upraveno 1 x.
Astra GTC 1,9 (110kW)
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
steinmetz?
Zprávy pouze emailem na info zavináč doopla.cz
_________________
Astra G 3dv. Z16XE Automat
Astra G 3dv. Z20LET OPC
DoOpla.cz – Opel originální díly, příslušenství a oleje Opel
_________________
Astra G 3dv. Z16XE Automat
Astra G 3dv. Z20LET OPC
DoOpla.cz – Opel originální díly, příslušenství a oleje Opel
Re: Nebezpečné chování ESP v levotočivé zatáčce
Souhlasím s námitkami, tu větu jsem si prvně přečetl 3x a kroutil hlavou...
V zatáčce, kdy se auto naklání "ven", jsou logicky více zatížená ta vnější kola, čili v tomto případě pravá.
... Pokud tedy myslíš slovo "zatížená" ve smyslu váhy...
Jinak k tématu...
Příjde mi takový zásah elektroniky dosti nelogický, pokud se jí zdá, že dojde k nedotáčivému smyku, měla by přibrzdit vždy vnitřní kolo.
Já osobně mám s ESP zkušenosti pouze z Octávky 4x4, byť né v tak krajní situaci, a vždycky bylo její chování dobře předvídatelné, čitelné a opravdu nápomocné.
V zatáčce, kdy se auto naklání "ven", jsou logicky více zatížená ta vnější kola, čili v tomto případě pravá.
... Pokud tedy myslíš slovo "zatížená" ve smyslu váhy...
Jinak k tématu...
Příjde mi takový zásah elektroniky dosti nelogický, pokud se jí zdá, že dojde k nedotáčivému smyku, měla by přibrzdit vždy vnitřní kolo.
Já osobně mám s ESP zkušenosti pouze z Octávky 4x4, byť né v tak krajní situaci, a vždycky bylo její chování dobře předvídatelné, čitelné a opravdu nápomocné.