Koncern General Motors zahájil rozsáhlou evropskou ofenzivu. Jeho hlavní taktický článek v podobě značky Opel přišel s novou výraznou zbraní – třetí generací oblíbeného modelu Astra.
Pod názvem Astra se zástupce německé automobilky Opel v prestižní nižší střední třídě poprvé představil v srpnu roku 1991.
Do té doby tuto úlohu obstarával model Kadett vyráběný od roku 1962. Ten během své existence prošel řadou inovací a zásadních změn a touto cestou nastoupila také Astra, jichž zatím z výrobních linek závodů po celé Evropě vyjelo více než osm milionů.
Již z tohoto čísla je patrné, že model Astra patří v kategorii evropských kompaktů mezi elitu a pro automobilku Opel je velmi důležitý. Proto při jeho vývoji konstruktéři využili nejmodernější technologie a přístupy a některé technické vymoženosti se díky nové Astře mezi automobily nižší střední třídy objeví úplně poprvé.
Každý si vybere
Nová generace modelu Astra bude zatím nabízena pouze v pětidveřové verzi, ale během půl roku by se zákazníci měli dočkat kombi a časem také třídveřového provedení (s tříprostorovým sedanem se zatím nepočítá).
K pohonu připravili němečtí technici čtveřici zážehových pohonných jednotek (zdvihové objemy od 1,4 l do 2,0 l) a jeden moderní turbodiesel 1.7 CDTI ve dvojím výkonovém provedení – navíc časem přibude i turbodiesel 1.9 CDTI a výkonnější verze přeplňovaného dvoulitru (147 kW/200 k). V nabídce je také čtveřice převodovek – nová šestistupňová, která je určena pro nejvýkonnější verze, základní pětirychlostní ústrojí, samočinná převodovka a zcela přepracovaná automatizovaná manuální s přídomkem Easytronic.
Přidáme-li k této nabídce pětici provedení a vybavení interiéru včetně předlouhého výpisu nadstandardní výbavy, má zákazník na výběr nepřeberné množství variant. Prvnímu redakčnímu testu nové generace Opelu Astra jsme podrobili model se zážehovým motorem o objemu 1,8 l a s výbavou Elegance.
Dynamický vzhled
Na první pohled je vidět, že nová Astra proti své předchůdkyni řádně povyrostla. Vypadá také mnohem dynamičtěji a z každého úhlu dokáže zaujmout. Němečtí designéři se opravdu „odvázali“ a vytvořili celek, ve kterém se snoubí rovné plochy, zaoblené křivky i velmi ostré hrany. Tento styl se zřejmě nebude líbit každému, ale nás originální nezaměnitelný vzhled zaujal. Výrazné přídi dominuje široká lichoběžníková maska chladiče s velkým logem automobilky Opel na příčném chromovaném žebru. Maska plynule přechází do kapoty s nepřehlédnutelnou „ostruhou“ uprostřed a navazuje na prolisy, jež se táhnou od čelního okna až do nárazníku. Výrazným designérským prvkem jsou chromované reflektory umístěné pod čirým překrytem zasahujícím do kapoty – zde musíme vyzdvihnout i jejich účinnost. Dynamické pojetí stylingu dotvářejí oba agresivně pojaté nárazníky, „svalnaté“ lemy podběhů a také sedmnáctipalcová litá kola.
Zajímavé je také půdorysné zúžení přední i zadní části vozu, takže při pohledu z boku to vypadá, že má nová Astra mnohem kratší převisy karoserie, než ve skutečnosti jsou. Oblá křivka střechy klesá směrem dozadu o téměř pět centimetrů, což podtrhuje aerodynamické linie tohoto pětidveřového hatchbacku, jehož koeficient odporu vzduchu má výbornou hodnotu cx=0,32.
Odvážně pojatá architektura přístrojového panelu se nemusí líbit každému, ale originalita a kvalitní zpracování mu rozhodně nechybějí.
Proti své předchůdkyni poskytuje nová Astra cestujícím na zadních sedadlech mnohem více pohodlí a místa pro kolena.
Více místa
Po prvním vizuálním seznámení nasedáme do vozu. Zvětšené vnější rozměry (nová Astra je proti své předchůdkyni o 35 mm vyšší, o 44 mm širší a o plných 139 mm delší) se projevují zejména ve větším interiéru a my se cítíme, jako bychom seděli ve vozidle o třídu vyššího segmentu.
Stylová návaznost
Stylistické provedení navazuje na dynamické křivky exteriéru. Interiér působí velmi vzdušně a jsou v něm použity velmi kvalitní materiály. Také se zpracováním všech detailů jsme byli spokojeni – ani na pražských kostkách se neozývalo žádné skřípění. Výrazným prvkem je velkoplošný displej palubního informačního systému začleněný do centrální konzoly. Pod ním se nacházejí výdechy klimatizace a ovládání autorádia s CD přehrávačem (ve všech verzích umí přehrát komprimované skladby ve formátu MP3). Pod přístrojovým štítkem a čirým překrytem je dobře čitelný rychloměr, otáčkoměr a ukazatel paliva, jež měly v námi testované výbavě elegantní chromované obroučky. Chyběl nám však ukazatel teploty chladicí kapaliny.
Pohodlí na cesty
Příjemně a nenuceně na nás působila také lišta imitující dřevěné obložení. I přes dostatek odkládacích schránek a jiných prostorů bychom ocenili na středové konzole držák nápojů.
Přední sedadla jsou pohodlná, sedák patřičně dlouhý a opěradlo dost široké. Možná by mohla poskytovat větší boční oporu a také loketní opěrka s praktickým úložným prostorem připevněná k řidičovu opěradlu by měla být pevnější. Navíc trochu vadí při manipulaci s řadicí pákou. Kombinace výškově a podélně stavitelného sedadla řidiče a volantu zaručuje optimální posez různě velikým postavám. Tříramenný volant se širokým věncem potaženým kůží padne dobře do ruky.
Pohodlně se budou cítit také cestující na zadních sedadlech. Větší rozměry vozu se projevily nejenom zvětšeným prostorem pro kolena, ale také v oblasti ramen. Dostatek místa nad hlavou zaručuje poklidnou jízdu rovněž vysokým osobám. Praktické je také dělení zadního opěradla v poměru 40:20:40, čímž můžete prakticky libovolně zvětšovat zavazadelník. Ten má v základním uspořádání s náhradním kolem (náš případ) objem 0,350 m3, což koresponduje s nejbližší konkurencí – od léta by měla být k dispozici sada pro opravu pneumatik (v ČR však není povolena), která ho zvětší na 0,380 m3. Pokud potřebujete přepravovat rozměrnější předměty, stačí sklopit opěradla a v současné konfiguraci (s náhradním kolem) získáte 1,270 m3 volného prostoru.
O bezpečnost posádky se v nové Astře kromě pevného skeletu karoserie starají čelní a boční velkoobjemové airbagy. Testovaná verze Elegance se přitom od ostatních provedení liší spíše jenom některými detaily než bohatší výbavou.
Testovaný zážehový agregát o objemu 1,8 l poskytuje dostatek síly již od nízkých otáček a vyznačuje se klidným chodem, ale má vyšší spotřebu.
Základní objem zavazadelníku 0,350 m3 patří ve své kategorii k lepšímu průměru. Je k němu však horší přístup díky úzkým pátým dveřím.
Poklidná síla
Přední kola testované Astry poháněl příčně uložený zážehový šestnáctiventilový čtyřválec s označením ECOTEC o objemu 1796 cm3, který disponuje výkonem 92 kW (125 k) při 5600 ot/min a maximálním točivým momentem 170 N.m při 3800 ot/min. To dovoluje nové Astře dosáhnout nejvyšší rychlost 198 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h za 10,8 s.
Agregát je dobře odhlučněn, ale jen při nižších otáčkách. Při překročení čtyřtisícové hranice o sobě dá vědět dunivým vrčením. Příjemným překvapením pro nás byla jeho agilnost již od nižších otáček, což jsme však mohli tušit z technických údajů. Plynulé zrychlování po celé výkonové křivce – žádný nečekaný propad výkonu nebo naopak překvapivý zátah – až do sedmi tisíc otáček. Máte jistotu, že i když pojedete na vyšší rychlostní stupeň, nebudete muset pro pohodlné předjetí podřazovat. Rozhodně tento agregát není žádný sportovec s malým využitelným pásmem otáček.
Vyšší spotřeba
Pohonná jednotka byla v testované Astře spojena s pětistupňovou převodovkou, ke které nemáme sebemenší výhrady. Hlavice se drží příjemně, páka má správnou výšku i krátký chod a jednotlivé převodové stupně „zapadají“ naprosto přesně. Chyběla nám snad jedině „šestka“, která by při jízdě po dálnici jednak snížila spotřebu (kolem devíti litrů na 100 km – 40 % dálnice, 40 % okrsky a 20 % město), ale také hluk v kabině jdoucí od motoru. Tato pohonná jednotka by podle nás „delší“ šestý stupeň rozhodně zvládla i při větším zatížení. O bezpečné zpomalení se stará znamenitá brzdová soustava s rychlým nástupem, která neztrácí účinnost ani po delším brzdění. Musíme uznat, že Astra brzdí opravdu skvěle.
Jistota na silnici
Nová generace Astry je vybavena interaktivním podvozkem IDS (Interactive Driving System) s nezávislým zavěšením všech kol, který zaručuje mnohem jistější jízdní vlastnosti. Při rychlém průjezdu zatáčkami se téměř nenaklání a dobře drží zvolenou stopu. Velmi dlouho se chová neutrálně a až opravdu v kritické situaci je lehce nedotáčivá. Slalom ve svižném tempu jí nedělá žádné problémy a v přímém směru se Astra chová naprosto klidně. Svoji zásluhu na tom mají i nízkoprofilové pneumatiky s rozměry 205/55 R16.
Bohužel tím trochu utrpěl komfort cestování, protože nastavení podvozku je znatelně tvrdší, což je však trend všech kompaktních hatchbacků. Drobné nerovnosti ale absorbuje s přehledem.
Poslední generace Opelu Astra nabízí dostatek prostoru, solidní zpracování a příjemné svezení. Svým originálním designem je v současnosti asi nejpovedenějším vozidlem nižší střední třídy. Bohatý seznam příplatkové výbavy zahrnuje nejmodernější prvky, jakými jsou například bi-xenonové adaptivní světlomety AFL (natáčení do směru zatáčky) nebo adaptivní zavěšení IDSPlus, které posunují novou Astru před všechny její konkurenty. Připojíme-li vcelku příznivou cenu, může nejnovější Opel pomýšlet na úspěch.
Otěrové lišty v barvě vozu chrání automobil proti drobným škrábancům po celém jeho obvodu.
Nejnovější přírůstek do kategorie vozidel nižší střední třídy zaujme na první pohled nepřehlédnutelným designem.
Opel Astra 1.8 16V 5dv. | |
---|---|
Motor | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1796 |
Max. výkon (kW/k) | 92/125 |
při otáčkách/min | 5600 |
Max. točivý moment (N.m) | 170 |
při otáčkách/min | 3800 |
Max. rychlost (km/h) | 198 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 10,8 |
Počet převodových stupňů | 5 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1230 |
Zavazadelník (m3) | 0,350 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 10,5/6,2/7,8 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4249/1753/1460/- |
Rozvor náprav (mm) | 2614 |
Poháněná kola | přední |
Cena | 559 900 Kč |
Opel Astra 1.8 16V 5dv. – hodnocení | |
---|---|
+ | originální design |
+ | kvalita zpracování |
+ | prostorný interiér, jízdní vlastnosti |
– | loketní opěrka |
– | vyšší spotřeba a hluk motoru ve vyšších otáčkách |