Prostorná kombi na bázi hatchbacků nižší střední třídy mají u Opelu velkou tradici. Není proto překvapující, že před třídveřovou verzí poslední modelové řady Astry dostalo přednost kombi.
Také tradiční název Caravan zůstal zachován, protože zákazníci mají toto pojmenování spojené s kvalitou a praktičností – jinak by se asi těžko od roku 1991 do letoška prodalo téměř 2,4 milionů Aster Caravan v jejích prvních dvou generacích.
Navíc musíme připomenout, že ke konci minulého tisíciletí byl tento model nejprodávanějším kombi v Evropě nejen ve své třídě, ale vůbec. Takže Astra Caravan třetí generace má nejen na co navazovat, ale také co dokazovat, aby dosáhla rovněž takového úspěchu. A jak se jí to zatím daří?
Měli jsme možnost otestovat provedení 1.7 CDTI Elegance a můžeme dopředu říci, že aktuální „Karavana“ má na úspěch zaděláno dobře.
Příjemné je ovládání audiosoustavy i palubního počítače tlačítky na volantu.
Opěradlo zadního sedadla dělené v poměru 40:20:40 nabízí mnohem více kombinací pro převoz různého nákladu.
Nastupte si
Především z hlediska prostorového uspořádání interiéru (a o to jde u kombíků především). Nejen, že je Caravan o čtvrt metru delší než pětidveřový
hatchback, ale má také o 90 mm delší rozvor, což je patrné již z prvního pohledu (poznají to také cestující na zadních sedadlech díky většímu místu na kolena).
Díky většímu zadnímu převisu vypadá karoserie Caravanu vyváženější. Přední část je jinak identická s hatchbackem, ale od prostředního sloupku je vše samozřejmě trochu jinak. Zadní dveře jsou širší a umožňují pohodlnější nastupování do vozu. Páté dveře, které jsou hluboce „zakousnuté“ do zadního nárazníku, se vyklápí lehce a navíc dostatečně vysoko, takže nebudou překážet ani dvoumetrovým dlouhánům. Nízko položená nakládací hrana (chráněná proti odření chromovanou lištou) zlepšuje manipulaci se zavazadly.
Ostatně zavazadelník se základním objemem 0,540 m3 je díky rovným bokům dobře skladný a navíc ho lze sklopením zadních sedadel (opěradlo je prakticky děleno v poměru 40:20:40) zvětšit až na 1,590 m3. Snadná manipulace je také s krycí roletkou, kterou stačí jenom stlačit a ona se sama zasune.
Chromovaná lišta chrání nakládací hranu před poškozením, ale má také nezpochybnitelné estetické přednosti.
Nízká nákladová hrana umožňuje lehčí manipulaci se zavazadly. Není potřeba je zvedat do velké výšky.
Tak, jak má být
Provedení interiéru změny nedoznalo. Zpracování a materiály mají tradičně vysokou úroveň, ale zamrzí absence držáků na nápoje v blízkosti řidiče. Přední sedadla mají dobré boční vedení a jsou přiměřeně tvrdá, tak akorát na dlouhé cestování. Také vybavenost verze Elegance nabízí všechny prvky, které patří ke standardům pohodlného (klimatizace, kvalitní audiosoustava) a bezpečného (šest airbagů, stabilizační systém ESP) cestování.
Pod kapotou testované Astry pracoval přeplňovaný vznětový čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním Common-Rail. Největší výkon 74 kW (100 k) sice není omračující, ale pro poklidné cestování na dlouhé trasy je dostačující. Hlavními klady této pohonné jednotky jsou překvapující kultivovanost a hladký běh (hluk od motoru v interiéru ani nepostřehnete), vyrovnaný zátah v jakémkoliv spektru otáček (nejmarkantnější je na hranici kolem 1700 ot/min), ale zejména velmi příznivá spotřeba paliva. Nám se během testu podařilo jezdit v kombinovaném cyklu za 5,5 l nafty na 100 km, což je na vozidlo s pohotovostní hmotností 1393 kg velmi slušná hodnota. Zásluhu na tom samozřejmě má také příplatková šestistupňová přímo řazená převodovka.
Závěrem musíme říci, že nový Opel Astra Caravan splňuje všechny požadavky, které jsou na kombi nižší střední třídy v současnosti kladeny. Je prostorný, pohodlný, dostatečně vybavený, má výborné jízdní vlastnosti a přijatelně výkonný motor s nízkou spotřebou. To vše za odpovídající cenu.
Astra Caravan má podle našeho názoru díky většímu zadnímu převisu vyváženější proporce než
pětidveřový hatchback.
Opel Astra Caravan 1.7 CDTI | |
---|---|
Motor | čtyřválcový turbodiesel |
Zdvihový objem (cm3) | 1686 |
Max. výkon (kW/k) | 74/100 |
při otáčkách/min | 4400 |
Max. točivý moment (N.m) | 240 |
při otáčkách/min | 2300 |
Max. rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 12,5 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1393 |
Zavazadelník (m3) | 0,500 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 6,4/4,2/5,0 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4515/1794/1500/2703 |
Cena | 600 400 Kč včetně DPH |
Opel Astra Caravan 1.7 CDTI – hodnocení | |
---|---|
+ | jízdní vlastnosti |
+ | prostorný interiér |
+ | spotřeba paliva |
– | absence držáků nápojů |
Článek je z roku 2005.