Opel Astra H Caravan Enjoy 1.6 16V

Opel sice označuje mírně modernizovanou Astru ambiciózním přívlastkem nová, ale odlišnosti od předchozího provedení prakticky nelze postřehnout. Pod kapotou zkoušeného kombi však pracoval nový motor.

Opel Astra Caravan Enjoy 1.6 16V
Dominantním dojmem po nástupu „na palubu“ je vysoká jakost použitých materiálů. Značná část přístrojové desky byla zhotovena z měkčeného plastu, hodnotně působí také čalounění. Když k tomu připočteme dobré tvarování předních sedadel, posádka si opravdu nemá nač stěžovat. Ocenění zasluhuje i dílenské zpracování: rezonance a povrzávání jsou Astře cizí. Všichni cestující mají dostatek místa pro život. Vzadu lze s minimálními omezeními cestovat v pěti. Zavazadelník je dostatečně objemný, navíc se dá snadno zvětšit. Vždy oceníte výbornou využitelnost prostoru a snadný přístup.

Specifikace enjoy se standardně osazuje 16palcovými ocelovými ráfky, ale příplatkové hliníkové mohou být i o palec menší.

Proč?

Příznivá cena, ale úspornější výbava
Astra zůstává i po modernizaci u impulzních spínačů, na něž si řidič odkojený klasickými páčkami musí zvyknout. Podstatně větší výhradu máme k obsluze ventilace, rádia a palubního počítače. Ta je vystavěna jako menu, v němž se listuje a vybírají se vhodné položky. Představa, že se jím musí proklestit průměrný uživatel vozu nižší střední třídy, nás trochu děsí. K čemu takové nepraktičnosti v běžném rodinném automobilu? Chtělo by se říci, že naštěstí tento prvek není ve standardní výbavě. Vůbec komfortní vybavení není silnou stránkou Astry. Dokonce i nejvyšší specifikace Cosmo obsahuje pouze mechanickou klimatizaci a palubní počítač chybí úplně.

Zavazadelník se dá dobře využít. Jeho krycí roleta má inteligentní mechanismus svinování.

Posílené srdce

Přidal koně, ubral benzin
Když už „novou“ Astru nepoznáte na pohled, alespoň si do ní můžete pořídit novou šestnáctistovku. Ta samozřejmě vychází z dosavadní, ale Opel vypustil z jejího označení slovo Twinport a přidal 8 kW maximálního výkonu. Ne že by to znamenalo zázračné oživení, zvláště když točivý moment narostl o zanedbatelných 5 N.m, ale přece jen pečlivý pozorovatel mírné zlepšení zaznamená. Potěší také fakt, že inovace se projevila rovněž nepatrně nižší spotřebou benzinu. Odhlučnění pohonné jednotky hodnotíme jako dobré. Bohužel to samé nemůžeme v plné míře prohlásit o řazení, které má sice přesně vymezené dráhy, ale krok řadicí páky zůstává trochu gumový. Ani tvar hlavice nemusí padnout do každé ruky.

Interiér upozorňuje na vysokou jakost použitých materiálů. Je kvalitně zpracovaný, ale tvarově jednoduchý.

Kompromisní řešení

Tvar zádě budí trochu rozpaky
Při jízdě nás Astra Caravan nezklamala, ale ani nenadchla. Nic naplat, zásah do podvozku se na jízdních vlastnostech projevil negativně. Zatímco do šířky se nezměnil, do délky byl natažen (rozvor se proti výchozímu hatchbacku zvětšil o nemalých 89 mm). To zjevně narušilo křehkou rovnováhu, a tak se chování kombi nedá nazvat nejjistějším. Ještěže má řidič k dispozici výborné řízení, které nezklame přesností, strmostí ani naladěním posilovače. Líbil se nám i volant, který osloví všestrannou seřiditelností, nevelkým průměrem a příjemným tvarováním věnce. Ostatní členy posádky potěší dostatek odkládacích míst, vyzdvihněme zejména objemnou schránku před spolujezdcem. Středová konzola však poněkud omezuje levou nohu spolujezdce, řidiči překvapivě nevadí. Opel Astra Caravan zůstává i po modernizaci rodinným „kombíkem“, který nemá výraznější slabiny, ale ani neprobudí výraznější emoce.

Motor se řadí mezi lepší šestnáctistovky. Potěší přiměřenou spotřebou.

 

Opel Astra Caravan Enjoy 1.6 16V
Motor zážehový řadový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1598
Max. výkon (kW/k) 85/116
při otáčkách/min 6000
Max. točivý moment (N.m) 155
při otáčkách/min 4000
Max. rychlost (km/h) 191
Zrychlení 0–100 km/h (s) 12,0
Počet převodových stupňů 5
Provozní hmotnost (kg) 1280
Zavazadelník (m3) 0,500
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 8,9/5,4/6,7
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4515/1804/1500/2703
Cena 524 900 Kč včetně DPH

 

Opel Astra Caravan Enjoy 1.6 16V – hodnocení
+ Volant se dobře drží
Složité ovládání středového panelu

Článek je z roku 2005.