Jak říká jedno úsloví, rozdíl mezi klukem a chlapem je jen v ceně jejich hraček. Hračky velkých kluků však nebývají příliš praktické, alespoň ne pro každodenní použití. V případě Opelu Astra TwinTop má však tato rovnice pěkné trhliny.
Lze si vůbec dopřát potěšení z otevřeného vozu a přitom třeba odvézt děti do školy, naložit „kufr“ nákupem na celý týden nebo vyrazit na chalupu či dovolenou? Opel Astra TwinTop by podle svých tvůrců tohle všechno měl splnit. Je tomu skutečně tak?
Čtvrtá karosářská veze modelu Astra se představila v loňském roce na frankfurtském autosalonu. Od rüsselsheimské automobilky rozhodně nejde o nějaké překvapení, TwinTop je v pořadí již čtvrtým kabrioletem Opelu v tomto segmentu, tedy nižší střední třídě. Jako první se objevil Kadett a po něm dvě generace Aster, celkem přes sto padesát tisíc kabrioletů. Tito předchůdci vznikali na rýsovacích prknech a nakonec i na výrobních linkách karosárny Bertone, novinka je však již výhradně dílem Opelu. Vzniká v Antverpách na jedné lince s třídveřovým hatchbackem Astra GTC.
Přístrojový panel je pohledný a skvěle koresponduje s vnějšími tvary vozu. Tlačítka nad výdechy ventilace ovládají tuhost odpružení a ESP.
Posez je i vzadu velmi dobrý. Místo je zde jako u většiny rivalů pouze pro dva cestující.
Praktický kabriolet
Designu Astry TwinTop nelze upřít velmi vyvážené proporce, svižné a současně elegantní tvary a líbivý vzhled i při natažené střeše, tedy v podobě kupé. Nepříliš dlouhý zadní převis a od něj se odvíjející velikost zavazadelníku dokážou relativně dlouhou střechu pojmout především díky jejímu rozdělení na tři hlavní části. Zmizení střechy pod zadním víkem má na svědomí pět servomotorů, osm hydraulických válců, třináct senzorů a čtrnáct kloubových mechanismů. Zdá se vám, že je té techniky moc? No málo to rozhodně není, avšak výsledná choreografie pohybu střechy za to stojí. Zanechává za sebou strnulé diváky od pěti do devadesáti let, a ani vás jistě časem neomrzí. Navzdory velmi kompaktním rozměrům i koncepci skládání střechy je zavazadelník TwinTopu doslova ohromující. Díky velké hloubce (o 3 cm více než u hatchbacku) dokáže pojmout i při složené střeše udivující množství zavazadel, přesně 205 litrů, což je na kabriolet až až. Zavazadla lze přitom díky systému Easy Load nakládat i při složené střeše. Po stisknutí červeného tlačítka na nákladové hraně se totiž díly střechy vyklopí nahoru, čímž je poskytnut dostatečný otvor pro vsunutí zavazadel. Ta dělí od dílů střechy natahovací roleta se síťoviny. Pokud není roleta natažena, nelze střechu obsluhovat, což je bezesporu praktické s ohledem na možné poškrábání částí střechy či dokonce poškození mechanismu. Nicméně pokud na tuto drobnou podmínku zapomenete, nezbývá než zastavit, otevřít zavazadelník a roletu natáhnout. Z efektního překvapení vaší spolujezdkyně však již nic nebude. Pokud je střecha natažena, dokáže vůz pojmout až 440 litrů bagáže. Jen pro srovnání, Astra Caravan, tedy verze kombi, pohltí 500 l. Co se týče konkurentů, pohybují se objemy kolem 350 litrů, v případě VW Eos je to 380 litrů, a tak Astru TwinTop překonává pouze Renault Mégane, a to hodnotou o 50 litrů vyšší. Kvůli snadnému skládání střechy víko zavazadelníku zasahuje až téměř k zadním sedadlům a také do obou boků, což spolu s vysokým vyklopením vytváří excelentní vstupní otvor. Co se týče přepravy zavazadel, zbývá ještě dodat, že pro přepravu dlouhých předmětů je připraven uzamykatelný otvor v zadních opěradlech.
Interiér nabízí velmi líbivý vzhled, na dotek příjemné i pohledné materiály a zapomenout nesmíme ani na velmi zdařilé dílenské zpracování. Prostoru je na předních sedadlech nadbytek, avšak zadní sedadla mají své limity. Tak například s postavou 180 cm vysokou si za stejně vzrostlého řidiče sice sednete, ale cestování bude pro vás tak trochu utrpením. Nejde ani tak o prostor nad hlavou nebo v úrovni loktů, v tomto směru je místa dostatek, ale o prostor před koleny. Řidič a za ním sedící spolujezdec, oba s jednotnou výškou 170 cm, se již setkali s radikálně jinými pocity, místa bylo pro oba dost. Co se týče jednotlivých ovládacích prvků, je jejich dosažitelnost velmi dobrá, i když v případě těch na středovém panelu je uspořádání trochu chaotické.
Celý proces připomínající vrcholné dílo robotiky zabere 30 sekund. Střechu lze ovládat i za jízdy, a to do rychlosti 30 km/h.
Nafta jí sluší
K pohonu lze zvolit dva atmosférické a dva přeplňované zážehové agregáty a také jeden vznětový motor, jak jinak než s přímým vstřikem paliva. K dispozici je tedy šestnáctistovka se 77 kW, osmnáctistovka se 103 kW a 2.0 Turbo ve výkonových variantách 125 a 147 kW. Testovaný vůz byl vybaven dieselovou devatenáctistovkou o výkonu 110 kW a s točivým momentem 320 N.m při 1950 až 4000 ot/min. Dieselové motory byly v očích tvůrců i zájemců s kabrioletem donedávna prakticky neslučitelné, avšak nové technologie přímého vstřiku již tyto pohonné jednotky dostaly i pod kapotu mnoha otevřených vozů. V případě Astry TwinTop jde o velmi kultivovaný a tichý agregát, který doslova překypuje chutí k životu. Vysoký točivý moment mu dává do vínku obdivuhodnou pružnost již od nízkých otáček a velmi slušné výkony poskytuje i ve špičkovém zatížení. Zkrátka k vozu se velmi dobře hodí, nedegraduje jeho sportovní vzhled, právě naopak. Zrychlení na sto za 10,2 sekundy, jakož i maximální rychlost 213 km/h jsou naprosto dostatečnými parametry i pro vůz určený primárně pro potěšení z jízdy. To vám pak nepochybně ještě zvýší vědomí, že za stokilometrové potěšení za volantem jste ochudili nádrž o pouhých 6,5 litru paliva (naše měření v kombinovaném provozu, výrobce udává 6,1 l/100 km). Skvělé dynamické vlastnosti vozu dobře doplňuje i podvozek, který tvoří zavěšení McPherson vpředu a zadní kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. I když v daném segmentu narazíme i na technicky vyspělejší zavěšení zadních kol, Astře TwinTop nelze upřít velmi dobré jízdní vlastnosti, které lze navíc podpořit i příplatkovým systémem IDS Sport s tužší charakteristikou odpružení a tlumení nebo IDS Plus s přizpůsobivou tuhostí tlumičů v závislosti na okamžitém stavu vozovky. Tlačítkem Sport na přístrojovém panelu je navíc řízení tlumičů ještě rychlejší a tlumení sportovnější a navíc se pozmění i účinek posilovače řízení. Po pravdě jsme potřebu použít ono kouzelné tlačítko ani nepociťovali.
Během testu nás zaujala velmi pečlivě odladěná aerodynamika vozu se staženou střechou. Při stažených všech bočních oknech, což lze učinit pouhým jediným tlačítkem, byly nápor i turbulence vzduchu ve vozidle příjemné, a to i při rychlostech kolem 100 km/h.
S vytaženými okny pak bylo možné uhánět opravdu svižně, aniž byste měli pocit, že pásy jsou jedinou zábranou proti vašemu vycucnutí z auta ven. Astra TwinTop nás potěšila ve všech směrech, na kabriolet vysokou užitnou hodnotou, skvělými jízdními vlastnostmi i pěknými tvary. Ceny Opelu Astra Twin Top začínají na částce 669 900 Kč za verzi 1.6 (77 kW) a končí na 869 900 Kč za 2.0 Turbo (147 kW).
Opel Astra Twintop 1.9 CDTI | |
---|---|
Motor | vznět.přeplňčtyřválspřímýmvstřikempaliva |
Zdvihový objem (cm3) | 1910 |
Max. výkon (kW/k) | 110/150 |
při otáčkách/min | 4000 |
Max. točivý moment (N.m) | 320 |
při otáčkách/min | 2000-2750 |
Max. rychlost (km/h) | 213 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 10,2 |
Počet převodových stupňů | 6 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1440 |
Zavazadelník (m3) | 0,440 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 7,7/5,2/6,1 |
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) | 4476/1831/1414/2614 |
Cena | 794 900 Kč včetně DPH |
Článek je z roku 2006.